1 van 1
Snelheid en vermogen auto optimaliseren
Geplaatst: di 19 apr 2011, 14:35
door marton
Het optimaliseren van het energie verbruik van een voertuig, rekening houdend met lucht
weerstand, rolweerstand en verhoogde rolweerstand in de bocht. Het gekozen input vermogen kan variëren tussen
de 120 en 200 W of geen input. In het parcours zit een 3 tal bochten, dit parcours moet 8 maal worden gereden
met een gemiddelde snelheid van 30 km/h. Tussen de rondes hoeft niet gestopt te worden.
In de excel sheet staan al een paar berekende gegevens. Wat moet ik nog meer berekenen en hoe gaat het dan verder?
Hierna moet ik het in simulink invoegen om het te simuleren.
Alvast bedankt,
Marton
Re: Snelheid en vermogen auto optimaliseren
Geplaatst: di 19 apr 2011, 15:22
door EvilBro
Volgens mij is het niet juist om de luchtweerstand te berekenen aan de hand van de gemiddelde snelheid. Voorbeeld:
Rijd 1 seconde met een snelheid van 2 m/s en 1 seconde met een snelheid van 8 m/s.
Rijd 1 seconde met een snelheid van 4 m/s en 1 seconde met een snelheid van 6 m/s.
In beide gevallen is de gemiddelde snelheid 5 m/s. In het tweede scenario is de totale luchtweerstand echter kleiner dan de totale luchtweerstand in het eerste scenario.
Re: Snelheid en vermogen auto optimaliseren
Geplaatst: di 19 apr 2011, 16:00
door marton
Daar heb je helemaal gelijk in. Dit zal dusmoeten herberekend.
Bedankt als de gemiddelde snelheid maar op 30 km per uur uit komt
Re: Snelheid en vermogen auto optimaliseren
Geplaatst: di 19 apr 2011, 16:06
door EvilBro
Wat is eigenlijk de formule die je gebruikt voor de weerstand in de bochten?
Re: Snelheid en vermogen auto optimaliseren
Geplaatst: di 19 apr 2011, 16:15
door marton
Tijdens het maken van een bocht geeft een band extra weerstand. Bij de berekeningen maak je gebruik van een
theoretisch 1 wiel model. In dit model gaan we uit van een snelheid [v] en een vaste radius [R] om punt I
Om de sliphoek [α] uit te rekenen moet men de bocht stijfheid van
het band [Cα] weten. Voor de bochtstijfheid van een band zijn de
normaalkracht [Fz] en de druk in het wiel [P] de belangrijkste
factoren. Daarnaast zijn een aantal waardes van de fabrikant
nodig. De bochtstijfheid is te berekenen volgens:
Cα = (a30 + a31·P) · sin(2·tan-1(M·g / a40 + a41))
met voor de Michelin radial-ply 45-75R16:
a30=57.806 ; a31=15.101 ; a40=-0.082 ; a41=0.186
Vervolgens kan men met de volgende vergelijking sliphoek [α]
uitrekenen: α = (M·v2 / R )/(Cα - Cr·M·g·π/180)
De hoeveelheid rolweerstand tijdens een bocht [Fb] is dan te berekenen volgens Fb= Cα·α2·π/180 + Cr·M·g
Re: Snelheid en vermogen auto optimaliseren
Geplaatst: di 19 apr 2011, 16:15
door marton
Tijdens het maken van een bocht geeft een band extra weerstand. Bij de berekeningen maak je gebruik van een
theoretisch 1 wiel model. In dit model gaan we uit van een snelheid [v] en een vaste radius [R] om punt I
Om de sliphoek [α] uit te rekenen moet men de bocht stijfheid van
het band [Cα] weten. Voor de bochtstijfheid van een band zijn de
normaalkracht [Fz] en de druk in het wiel [P] de belangrijkste
factoren. Daarnaast zijn een aantal waardes van de fabrikant
nodig. De bochtstijfheid is te berekenen volgens:
Cα = (a30 + a31·P) · sin(2·tan-1(M·g / a40 + a41))
met voor de Michelin radial-ply 45-75R16:
a30=57.806 ; a31=15.101 ; a40=-0.082 ; a41=0.186
Vervolgens kan men met de volgende vergelijking sliphoek [α]
uitrekenen: α = (M·v2 / R )/(Cα - Cr·M·g·π/180)
De hoeveelheid rolweerstand tijdens een bocht [Fb] is dan te berekenen volgens Fb= Cα·α2·π/180 + Cr·M·g