Overloading
Geplaatst: wo 25 mei 2011, 21:22
Hallo,
Ik heb een superclass en twee subclasses ervan. Neem om de gedachten te fixeren bijvoorbeeld een klasse Dier en een subclass Hond en Koe. Beide subclasses hebben de eerste twee argumenten (parameters) hetzelfde (bijvoorbeeld int aantalpoten, int leeftijd), en dan elk nog twee argumenten (parameters) verschillend (bijvoorbeeld een String Ras voor de hond en een int Gewicht voor de koe).
Bedoeling is dat de gebruiker er in moet slagen om met één enkele functie, zo een dier aan te maken. Dat kan perfect door één enkele functie, want beide dieren onderscheiden zich door het type van de laatste parameters: bij de koe is het een int en bij de hond een String. De compiler kan dus aan de meegegeven argumenten weten of hij een koe of een hond moet aanmaken.
Ik weet dus niet goed hoe ik de functie MaakDier(int gemeenschappelijk1, int gemeenschappelijk2, type afhankelijkvandier) er moet laten uitzien zodat deze automatisch, afhankelijk van wat je eraan meegeeft, een Koe of Hond aanmaakt. Het principe is overloading, maar ik weet niet hoe ik het concreet in elkaar boks...
Alvast bedankt!
Als er iets te vaag is, zeg gerust!
Ik heb een superclass en twee subclasses ervan. Neem om de gedachten te fixeren bijvoorbeeld een klasse Dier en een subclass Hond en Koe. Beide subclasses hebben de eerste twee argumenten (parameters) hetzelfde (bijvoorbeeld int aantalpoten, int leeftijd), en dan elk nog twee argumenten (parameters) verschillend (bijvoorbeeld een String Ras voor de hond en een int Gewicht voor de koe).
Bedoeling is dat de gebruiker er in moet slagen om met één enkele functie, zo een dier aan te maken. Dat kan perfect door één enkele functie, want beide dieren onderscheiden zich door het type van de laatste parameters: bij de koe is het een int en bij de hond een String. De compiler kan dus aan de meegegeven argumenten weten of hij een koe of een hond moet aanmaken.
Ik weet dus niet goed hoe ik de functie MaakDier(int gemeenschappelijk1, int gemeenschappelijk2, type afhankelijkvandier) er moet laten uitzien zodat deze automatisch, afhankelijk van wat je eraan meegeeft, een Koe of Hond aanmaakt. Het principe is overloading, maar ik weet niet hoe ik het concreet in elkaar boks...
Alvast bedankt!
Als er iets te vaag is, zeg gerust!