Hallo,blaster Belgium schreef:ben al een tijdje op zoek hoe ik het best methaangas kan opvangen van een septische put in een woning.
graag had ik dat gas willen opvangen om er mijn huis mee te verwarmen ipv een cv met aardgas.
Hier ben ik bezig met het bestuderen van een mini-vergister op een melkveebedrijf.
(niet echt passend missschien tussen al deze huiswerk-vragen, maar ik ken hier mijn weg niet te goed en ben hier via Uncle google geraakt)
Bedoeling is om de mest van koeien te verwarmen, te laten vergisten en de methaangas op te vangen.
Pas op, bij mini-vergister spreken we toch over ongeveer 1500-2000 m³ per jaar
Het is perfect mogelijk om daar een Stirling-motor mee te laten draaien die een generator aandrijft die electriciteit produceert. (met bovenstaande cijfers tot 60.000Kwh)
Eerste praktijkvoorbeelden : http://www.enerpedia.be/nl/pocketvergisting
Mijn vraag:
Naast mijn electriciteitsbehoeft verbruik ik ook nog 12.000 liter mazout per jaar voor op korte tijd verwarmen van water in een wekelijks warmtewisselingsproject
Naar analogie van bovenstaande quote vraag ik mij af hoe het praktisch mogelijk is daar een centrale verwarming op aan te sluiten op dat methaangas en desgevallend welke reiniging dit methaangas moet ondergaan (verwijderen CO² of N²?) en welk rendement dit zou kunnen hebben t o v bijvoorbeeld mazout.
Ik veronderstel dan ook dat dit niet kan met de mazout CV ketel, maar dat ik een andere (doorstroom?)brander nodig heb?