Hoe gedraagt een element zich bij een ingeklemde balk
Geplaatst: zo 18 sep 2011, 12:04
Hallo,
Ik ben bezig met een opdracht.
Een ingeklemde balk, H-profiel, met een kracht op het einde.
Gevraagd: Maximale drukspanning onder aan de inklemming. (onder aan ivm met de hoogte ligging neutrale as)
Nu ben ik bezig met het VLS aan het tekenen.
Nu rijst bij mij alleen de vraag op, waarom op het einde van de balk, dus bij de inklemming?
Te beantwoorden: Zit de grootste spanning; maar waarom?
Ik zit zelf te denken dat een element nabij de inklemming geen hoek verdraaiing ondervind, een element verdraait dus niet. Hierdoor komt de dwarskracht, die over de hele lengte van de balk gelijk blijft, volledig op een element te staan.
Aan het begin van de balk, dus waar de belasting opstaat, ondervind een element wel een hoekverdraaiing. Hierdoor is de belasting op te splitsen in een x'en y'- component, waardoor de dwarskracht lager kan zijn.
Denk dat het handig is om te vermelden dat ik gebruik maak van de schuifspanning- formule
Mijn vraag luid nu? Klopt mijn analyse, en zo ja, hoe kun je de de spanning dan bepalen in het het voorste gedeelte? Met de cirkel van Mohr? Is deze hier van toepassing?
En zo nee, wat is de juiste analyse, en hoe kan ik het oplossen.
Vriendelijke groet. Steven
Ik ben bezig met een opdracht.
Een ingeklemde balk, H-profiel, met een kracht op het einde.
Gevraagd: Maximale drukspanning onder aan de inklemming. (onder aan ivm met de hoogte ligging neutrale as)
Nu ben ik bezig met het VLS aan het tekenen.
Nu rijst bij mij alleen de vraag op, waarom op het einde van de balk, dus bij de inklemming?
Te beantwoorden: Zit de grootste spanning; maar waarom?
Ik zit zelf te denken dat een element nabij de inklemming geen hoek verdraaiing ondervind, een element verdraait dus niet. Hierdoor komt de dwarskracht, die over de hele lengte van de balk gelijk blijft, volledig op een element te staan.
Aan het begin van de balk, dus waar de belasting opstaat, ondervind een element wel een hoekverdraaiing. Hierdoor is de belasting op te splitsen in een x'en y'- component, waardoor de dwarskracht lager kan zijn.
Denk dat het handig is om te vermelden dat ik gebruik maak van de schuifspanning- formule
Mijn vraag luid nu? Klopt mijn analyse, en zo ja, hoe kun je de de spanning dan bepalen in het het voorste gedeelte? Met de cirkel van Mohr? Is deze hier van toepassing?
En zo nee, wat is de juiste analyse, en hoe kan ik het oplossen.
Vriendelijke groet. Steven