1 van 1
Simulatie problemen
Geplaatst: di 27 sep 2011, 16:12
door Exception
Hoi iedereen,
Kan je a.u.b een voorbeeld grondig noemen waarbij het probleem van simulatie aangetoond wordt? Ik zou graag hier een discussie van maken en voorbeelden op basis van logica en verzamelingen zijn meer dan welkom om het uit te leggen.
Stel wij willen een echt spel nabootsen, moeten we dan altijd abstract blijven denken om de constructuur van het spel te begrijpen? Wat zijn de nadelen van (te) abstract denken in dit geval?
Alvast bedankt.
Re: Simulatie problemen
Geplaatst: di 27 sep 2011, 16:24
door Xenion
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'het probleem van simulatie'. Zoek je voorbeelden waar simulaties gebruikt worden ofzo?
Stel wij willen een echt spel nabootsen, moeten we dan altijd abstract blijven denken om de constructuur van het spel te begrijpen? Wat zijn de nadelen van (te) abstract denken in dit geval?
Ook hier zie ik niet goed waar je naartoe wil: wat houdt het nabootsen van een spel concreet in? Wil je het programmeren zodat het op de computer gespeeld kan worden, wil je een computerprogramma (bot) schrijven die het spel speelt, ...
Re: Simulatie problemen
Geplaatst: di 27 sep 2011, 17:40
door Exception
Of uw model volledig de werkelijkheid weerspiegelt?
Nabootsen van een spel betekent hier een simulatie van het spel algoritmisch voorstellen.
Re: Simulatie problemen
Geplaatst: di 27 sep 2011, 17:48
door Xenion
Een model kan de werkelijkheid vaak maar tot op een zeker niveau benaderen. Je zal steeds benaderingen moeten maken om het rekenwerk haalbaar te houden. In wetenschappelijke/technologische situaties wordt er meestal naar een model gegrepen wanneer blijkt dat het probleem te moeilijk is om analytisch (met zuivere wiskunde) op te lossen.
Voor voorbeelden enzo zou je deze wikipedia pagina eens moeten doornemen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Simulation
Een spel heeft meestal spelregels, die regels kunnen normaal gezien vrij eenvoudig vertaald worden naar een diagram ofzo.
Re: Simulatie problemen
Geplaatst: vr 30 sep 2011, 20:35
door Exception
Spelregel is inderdaad een mooi sleutelwoord, maar dit gaat het probleem niet kunnen oplossen.
Stel dat je een algorithme wilt zoeken voor het modelleren van een voetbal spel. Hoe kan jij in dit geval de fysieke en psychische parameters dan simuleren?
Re: Simulatie problemen
Geplaatst: vr 30 sep 2011, 20:47
door Xenion
Om dat te simuleren moet je inderdaad functies schrijven die de fysica van het spel beschrijven, maar dan moet je vervolgens nog spelers modelleren en voorzien van een Artificiële Intelligentie zodat ze het spel kunnen spelen.
Het is niet te modelleren met 'een algoritme'. Hiervoor zal je een complex programma nodig hebben.