Wrijving vs. beweging
Geplaatst: za 08 okt 2011, 14:21
hallo,
ik zit met een dillema;
stel ik rijdt met de auto rond, tgv. van de wrijving tussen de 4 autobanden en het wegdek kan ik bewegen
(over ijs kan ik niet met de auto rijden bv.)
maar om zo weinig mogelijk verlies (wrijving werkt immers tegen) te hebben, zou de wrijving minimaal moeten zijn
- eerst moet de statische wrijving worden overwonnen => dus de statische wrijving zo klein mogelijk dan ?
- maar om te kunnen bewegen (controle te hebben over de beweging
- de kinetische wrijving is best ook zo klein mogelijk om verlies tegen te gaan, maar als de statische coefficient al heel klein is ,dan is de kinetische dat zeker
conclusie: hoe moet ik de statische wrijvingscoefficient dan zien...
wat denken julie hierover ?
grtz
ik zit met een dillema;
stel ik rijdt met de auto rond, tgv. van de wrijving tussen de 4 autobanden en het wegdek kan ik bewegen
(over ijs kan ik niet met de auto rijden bv.)
maar om zo weinig mogelijk verlies (wrijving werkt immers tegen) te hebben, zou de wrijving minimaal moeten zijn
- eerst moet de statische wrijving worden overwonnen => dus de statische wrijving zo klein mogelijk dan ?
- maar om te kunnen bewegen (controle te hebben over de beweging
\(\neq\)
glijden ) moet er wrijving zijn- de kinetische wrijving is best ook zo klein mogelijk om verlies tegen te gaan, maar als de statische coefficient al heel klein is ,dan is de kinetische dat zeker
conclusie: hoe moet ik de statische wrijvingscoefficient dan zien...
wat denken julie hierover ?
grtz