Toerental koppel o.b. dc motor
Geplaatst: ma 12 dec 2011, 14:21
dag,
ik ben in de war over hetvolgende:
toerantal koppel vergelijk voor een onafhankelijk bekrachtigde dc motr luidt:
maar de fysische uitleg erachter, daar ben ik niet helemaal mee mee.
men stelt dat bij nullast (de motoras draait dan onbelast) het toerental wordt:
bij belasting zal er een toerentaldaling optreden, gelijk aan :
ik heb op het net gezocht naar allerhande uitleg, maar nergens wordt mijn vraag echt beantwoord, dus wrs. kunnen julie me wel helpen.
danku
grtz
ik ben in de war over hetvolgende:
toerantal koppel vergelijk voor een onafhankelijk bekrachtigde dc motr luidt:
\(\omega=\frac{U_a}{K.\phi}-\frac{R_a.T}{(K.\phi)^{2}}\)
de afleiding voor de formule begrijp ik wel,maar de fysische uitleg erachter, daar ben ik niet helemaal mee mee.
men stelt dat bij nullast (de motoras draait dan onbelast) het toerental wordt:
\(\omega_0=\frac{U_a}{K.\ph}\)
wat ik niet kan begrijpen is dat men stelt , dat er dan geen koppel wordt ontwikkelt; want er vloeit toch ook een ankerstroom...?bij belasting zal er een toerentaldaling optreden, gelijk aan :
\(\Delta\omega=\frac{R_a.T}{(K.\phi)^{2}}\)
dit is logisch omdat de ankerstroom voor een koppel zorgt: \(T_i=K.\phi.I_a\)
met Ia= ankerstroom, deze is groter dan bij nullast.ik heb op het net gezocht naar allerhande uitleg, maar nergens wordt mijn vraag echt beantwoord, dus wrs. kunnen julie me wel helpen.
danku
grtz