Versnellingskoppel dasm
Geplaatst: za 24 dec 2011, 17:37
Hallo,
ik een vaag beeld over volgende toestand: kortgesloten rotorketen van een inductiemotor trekt stroom en zal dus een koppel ontwikkelen waardoor het motor een toerental zal aannemen. De fasenaijling van de rotorstroom op de rotorspanning wordt bepaalde door :
Mss. dat het vermogen, bepaald door de cos(phi) zal stijgen en daardoor koppel stijgt, maar het toerental zal ook stijgen dus ook niet echt een verklaring...
Welke verklaring zit achter dit 'principe' ?
mvg
ik een vaag beeld over volgende toestand: kortgesloten rotorketen van een inductiemotor trekt stroom en zal dus een koppel ontwikkelen waardoor het motor een toerental zal aannemen. De fasenaijling van de rotorstroom op de rotorspanning wordt bepaalde door :
\( tan(\phi_2)=\frac{-X_2\sigma}{R_2}\)
. Naarmate de totale rotorweerstand zal stijgen en dus de defasering tss. spanning en stroom daalt, zal er meer koppel ontstaan. Ik vindt hier niet direct een (fysische) verklaring voor. Mss. dat het vermogen, bepaald door de cos(phi) zal stijgen en daardoor koppel stijgt, maar het toerental zal ook stijgen dus ook niet echt een verklaring...
Welke verklaring zit achter dit 'principe' ?
mvg