Hoeveel snelheid mag je van deze configuratie verwachten?
Geplaatst: do 05 jan 2012, 23:42
Hallo,
ik weet niet of dit bij klassieke mechanica of constructie -en sterkteleer hoort aangezien ik totaal geen verstand heb van natuurkunde, maar ik gokte dus maar op deze peiler. Graag zou ik het antwoord willen krijgen op mijn vragen van een deskundige op dit terrein.
1) Stel, ik heb een voertuig met een rijklaar gewicht van zo'n 20 a 25 duizend kilo, en ik zet daar een motor in met een vermogen van 660 of 720 pk, hoeveel gemiddelde verplaatsingssnelheid in kilometers per uur zou je dan ongeveer mogen verwachten? Ik gok zelf dat die snelheid tussen de 70 en 85km zou liggen. Maw wat zouden de snelheidsprestaties ongeveer zijn van alle 4 de varianten? (20 met 660pk, 20 met 720pk, 25 met 660pk, en 25 met 720pk).
2) Is mijn stelling juist dat een dieselmotor efficënter is en langer meegaat naar gelang het aantal omwentelingen per minuut zo laag mogelijk is bij een zo hoog mogelijke output? Wat ik concreet bedoel is uitgaande van de volgende gegevens: een maximale torque van 2700, een output van 720pk, en een omwentelingssnelheid van 2300. Is dat een goed werkende motor die ook lang mee zal gaan (even uitgaand van een goed merk zoals MTU, Cummins e.d.)? (ik voel dat er iets niet klopt in mijn verwoordingen, maar zoals ik al zei heb ik er geen verstand van)
Alvast bedankt.
ik weet niet of dit bij klassieke mechanica of constructie -en sterkteleer hoort aangezien ik totaal geen verstand heb van natuurkunde, maar ik gokte dus maar op deze peiler. Graag zou ik het antwoord willen krijgen op mijn vragen van een deskundige op dit terrein.
1) Stel, ik heb een voertuig met een rijklaar gewicht van zo'n 20 a 25 duizend kilo, en ik zet daar een motor in met een vermogen van 660 of 720 pk, hoeveel gemiddelde verplaatsingssnelheid in kilometers per uur zou je dan ongeveer mogen verwachten? Ik gok zelf dat die snelheid tussen de 70 en 85km zou liggen. Maw wat zouden de snelheidsprestaties ongeveer zijn van alle 4 de varianten? (20 met 660pk, 20 met 720pk, 25 met 660pk, en 25 met 720pk).
2) Is mijn stelling juist dat een dieselmotor efficënter is en langer meegaat naar gelang het aantal omwentelingen per minuut zo laag mogelijk is bij een zo hoog mogelijke output? Wat ik concreet bedoel is uitgaande van de volgende gegevens: een maximale torque van 2700, een output van 720pk, en een omwentelingssnelheid van 2300. Is dat een goed werkende motor die ook lang mee zal gaan (even uitgaand van een goed merk zoals MTU, Cummins e.d.)? (ik voel dat er iets niet klopt in mijn verwoordingen, maar zoals ik al zei heb ik er geen verstand van)
Alvast bedankt.