Als oefening zou ik een betongebouw moeten berekenen.
Het gaat om een rechthoekig gebouw met een stramien van 10m in de ene richting en 5m in de andere richting.
Het gebouw heeft 3 verdiepingen en een dakverdiep. Niveaus van 3m en dus totale hoogte is 12m.
De functie is een kantoorgebouw. Het dak is een terras en dus ook een volwaardig verdiep.
Het gebouw moet zo opgevat worden dat alles als prefab kan gemaakt worden.
Dus "vrijstaande" kolommen ingeklemd in de fundering met daartussen balken die opliggen op consoles aan de kolommen. Op deze balken ligt dan de vloer.
Momenteel ben ik toe aan de berekening van de kolommen.
Voor de vloeren en het dak heb ik een (opgegeven) gewicht van 12 kN/m² (eigen gewicht, afwerking en overlast).
Dit betekend dat per kolom en per verdiep er 10m x 5m x 12 kN/m² = 600kN naar de kolommen gaat.
Dus heb ik voor de kolom:
reactie op 12m = 600kN
reactie op 9m = 2x600kN = 1200kN
reactie op 6m = 3x600kN = 1800kN
reactie op 3m = 4x600kN = 2400kN
Dit alles is nog zonder rekening te houden met een eigen gewicht van de kolom en de balken.
Maar voor de berekening van de kolom loop ik nu wat vast.
Wat is nu de kniklente van de kolom?
Gezien de kolom onderaan ingeklemd is en alle balken er scharniend aan vasthangen moet ik dit beschouwen als een vrijstaande kolom. (er is geen stijve kern gezien dit een staalstructuur moet zijn aan de buitenkant). Voor een kolom onderaan ingeklemd en tussenin en bovenaan vrij is de kniklengte 2x de lengte. Mijn kniklengte is dus 24m.
Klopt dit?
Als ik dan een kolom met kniklengte 24m bereken volgens de eurocode en met een vertikale last van Pk = 2400kN, dan kom ik enorme afmetingen uit. (Met beton C35/45)
Maar mag ik die 2400kN berekenen met een kniklengte van 24m?
Of moet ik voor de Pk = 2400kN met een kniklengte van slecht 1 verdiep rekenen (dus enkel het onderste deel en dus een kniklengte van 2x 3m = 6m)?
En dan enkel voor de reactie op 12m = 600kN met een kniklengte van 24m berekenen?
Kan iemand me iets verder op weg helpen.