1 van 1

Hangbrug krachtenberekenen

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 16:03
door Anne-Martine
Hallo,

Ik ben op zoek naar een niet al te moeilijke formule om krachten op een hangbrug van staal te berekenen?

We willen uitrekenen wat de langst mogelijke overspanning is wanneer eer 1 auto overheen rijdt.

Groet

Re: Hangbrug krachtenberekenen

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 16:35
door klazon
Als het gaat om de langst mogelijke overspanning, dan gaat het dus om een brug van meer dan een kilometer. Want zo lang zijn hangbruggen al.

In dat geval is het gewicht van een auto verwaarloosbaar t.o.v. het eigen gewicht van de brug.

Re: Hangbrug krachtenberekenen

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 18:50
door In physics I trust
Uiteraard zou een schets van hoe je de brug er zou willen laten uitzien ook helpen om een realistischer antwoord te krijgen. Je kan de optredende spanningen niet zo eventjes met één formule uitrekenen :) Zou je bijvoorbeeld ook een specifieker type staal willen gebruiken etc etc.

Re: Hangbrug krachtenberekenen

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 19:01
door tempelier
Mij lijkt het dat er geen echt grens te berekenen is, dat is al vaak gedaan en toch werden er steeds weer bruggen gebouwd die een langere overspanning hadden.

Maar er zou een lengte grens kunnen zijn voor de kabels die van toren naar toren gaan voordat de onder hun eigen gewicht breken.

De boog waarin die kabels zouden moeten hangen is dan de kettinglijn (kathoïde) en die wordt omschreven met de cosh.

Re: Hangbrug krachtenberekenen

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 19:09
door In physics I trust
Maar er zou een lengte grens kunnen zijn voor de kabels die van toren naar toren gaan voordat de onder hun eigen gewicht breken.


Bedoel je dat de maximale overspanning wordt bepaald door de lengte van de kabels waarvoor die onder hun eigen gewicht zullen bezwijken? :)

Re: Hangbrug krachtenberekenen

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 19:33
door tempelier
Bedoel je dat de maximale overspanning wordt bepaald door de lengte van de kabels waarvoor die onder hun eigen gewicht zullen bezwijken? :)
Ongeveer.

Ik bedoel dat dat in in ieder geval een overspannig is die niet meer haalbaar is.

De maximale overspanning moet daar natuurlijk onderliggen.

Vergelijk het met een lift die aan een kabel hangt.

Er is een lengte waar die kabel onder zijn eigen gewicht breekt, dieper kan men dus niet gaan met een liftschacht.

Maar de feitelijk maximale diepte zal natuurlijk een stuk minder zijn.

Re: Hangbrug krachtenberekenen

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 21:23
door In physics I trust
Verplaatst naar constructieleer.

Re: Hangbrug krachtenberekenen

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 22:36
door In physics I trust
Hm die vergelijking loopt toch wel ergens mank, niet? Het wegdek zal toch steeds van een grotere orde blijven dan het eigenwicht van de kabels. Heeft ergens te maken met het feit dat in de kabels enkel trekkrachten optreden terwijl zo'n overspanning ook een buigmoment zal opleveren, lijkt me op het eerste zicht.

Re: Hangbrug krachtenberekenen

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 22:45
door tempelier
Hm die vergelijking loopt toch wel ergens mank, niet? Het wegdek zal toch steeds van een grotere orde blijven dan het eigenwicht van de kabels. Heeft ergens te maken met het feit dat in de kabels enkel trekkrachten optreden terwijl zo'n overspanning ook een buigmoment zal opleveren, lijkt me op het eerste zicht.


De brug hangt als het ware aan de tuien.

Als er een overspanning mogelijk zou zijn groter dan die ik heb geschetst dan zou men die hangkabels beter weg kunnen laten want ze ondersteunen dan de brug niet meer.

Integendeel de brug ondersteunt dan de kabels die anders zouden breken onder hun eigen gewicht.

Re: Hangbrug krachtenberekenen

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 23:05
door In physics I trust
Je hebt gelijk; het wegdek wordt meestal buigslap uitgevoerd.

Wat een andere beperking zou kunnen vormen, zijn de horizontale krachten die aan de uiteinden worden opgevangen door de kabel te verankeren in de fundering.

Re: Hangbrug krachtenberekenen

Geplaatst: vr 03 feb 2012, 23:19
door tempelier
In physics I trust schreef:Je hebt gelijk; het wegdek wordt meestal buigslap uitgevoerd.

Wat een andere beperking zou kunnen vormen, zijn de horizontale krachten die aan de uiteinden worden opgevangen door de kabel te verankeren in de fundering.
In mijn model was ik uitgegaan van torens die alle krachten hoe groot dan ook konden opnemen.

Als dat niet zo is dan heb je natuurlijk gelijk.

Re: Hangbrug krachtenberekenen

Geplaatst: za 04 feb 2012, 08:37
door Anne-Martine
Ja overspanningen tot 2000 m zijn er op het moment in de wereld,.

Dit zou dan komen door de krachten op de kabels? Op welk onderwerp zouden wij ons vooral op moeten verdiepen om dit beter te begrijpen? Veel achtergrond hebben we niet, we zitten in vwo6.

Re: Hangbrug krachtenberekenen

Geplaatst: za 04 feb 2012, 09:18
door jhnbk
Ik denk dat er enkel een economische limiet is wat betreft de langste overspanning.