1 van 1

Een seconde lijm en rekstrookjes?

Geplaatst: do 01 mar 2012, 22:08
door spix
Is het mogelijk om zgn "een seconde lijm" te gebruiken om rekstrookjes te lijmen?

Ik wil wel vermelden dat het hier om experimenteren gaat om een idee te krijgen waar de grootste rek te vinden is in het object en of er überhaupt iets te meten valt.

Of is "een seconde lijm" totaal onbruikbaar?

Bedankt alvast!

Re: Een seconde lijm en rekstrookjes?

Geplaatst: do 01 mar 2012, 22:16
door In physics I trust
Rekstrookjes worden gewoonlijk vastgelijmd op het oppervlak van het onderdeel waarvan de rek moet worden gemeten. De te gebruiken lijm moet aan speciale eisen voldoen. De lijm zelf moet na uitharden zo min mogelijk kruip vertonen, teneinde een verlopen van de meetgevoeligheid te voorkomen. De lijm moet vóór het uitharden dun kunnen uitvloeien. Een te dikke lijmlaag verhooogt de kans op kruip. Veelgebruikte lijmsoorten zijn bepaalde tweecomponentenlijmen en secondelijmen. Speciale toepassingen van het rekstrookje kunnen nog verdere eisen met zich meebrengen, zoals bestandheid tegen bepaalde chemicaliën.


:)

Re: Een seconde lijm en rekstrookjes?

Geplaatst: do 01 mar 2012, 22:40
door spix
Way off Mr. Moderator?? :)

Re: Een seconde lijm en rekstrookjes?

Geplaatst: do 01 mar 2012, 22:49
door In physics I trust
Je moet me niet aanspreken met Mr. Mod :)

Ik kan uiteraard ergens te kort door de bocht zijn gegaan, maar ik heb het nog niet door. Kan je even verduidelijken waar ik aan je vraag voorbijga?

Re: Een seconde lijm en rekstrookjes?

Geplaatst: do 01 mar 2012, 22:57
door spix
Je kan knipoog icon op verschillende manieren uitleggen, denk ik, mijn vraag is wat bedoelde je met je "opmerking" (je eerste antwoord).

Want dit is geheel nieuw terrein voor mij, ben ITer en sterkte leer etc etc is helemaal nieuw voor mij. Ook heb ik nog nooit eerder met rekstrookjes gewerkt.

Vandaar.

Re: Een seconde lijm en rekstrookjes?

Geplaatst: do 01 mar 2012, 22:59
door In physics I trust
Op die fiets. De knipoog wees erop dat dat stukje letterlijk van wikipedia komt. No offence dus.

Re: Een seconde lijm en rekstrookjes?

Geplaatst: do 01 mar 2012, 23:08
door spix
ahaaa, oke, dat wist ik niet ( handig omdat er effe bij te zetten waar de quote vandaan komt).

En oke, oke, ik dacht dat je mij had ge-quote dus had het nog niet gelezen. Ja het was een lange dag vandaag voor mij..... :)

Re: Een seconde lijm en rekstrookjes?

Geplaatst: do 01 mar 2012, 23:15
door In physics I trust
Geen probleem opgelost bij deze.

Re: Een seconde lijm en rekstrookjes?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 10:12
door king nero
Rekstrookjes plaatsen en analyseren is één van de zaken die ik uitgeef: het plaatsen dient met de nodige ervaring te gebeuren, het analyseren ervan is een specialistenwerk.

Dit ogenschijnlik "simpel" werk (wat kan daar nu moeilijk aan zijn, nietwaar) is ook één van de duurste posten in een meetstaat...

Re: Een seconde lijm en rekstrookjes?

Geplaatst: vr 02 mar 2012, 21:30
door spix
meestal is het zo dat dat gene wat eenvoudig lijkt 't helemaal niet is.

@KingNero :

Ze noemen het ook wel vakmanschap. :)

Maar door het gewoon te doen kan je het wèl leren, er zijn nl oa van Vishay zeer goede instructie video's beschikbaar.

Ik wil het uiteindelijk gewoon leren en dat zal best wel met vallen en opstaan gaan. Om dat werk elke keer uit te besteden is veel te duur gedurende de prototype fase. En ze geven ook zeg maar cursus om het te leren.

Calibreer je ze dan wel zelf, en hoe doe je dat? dmv statische gewichten?

Re: Een seconde lijm en rekstrookjes?

Geplaatst: za 03 mar 2012, 08:57
door king nero
Om dat werk elke keer uit te besteden is veel te duur gedurende de prototype fase. En ze geven ook zeg maar cursus om het te leren.
Voor de weinige keren dat ik dit hoef te gebruiken, loont het me niet de moeite waard om dit zelf te doen. Indien jouw geval anders is, is het natuurlijk wel de moeite om een kosten-baten analyse te doen... dat moet je natuurlijk voor jezelf uitmaken.
Calibreer je ze dan wel zelf, en hoe doe je dat? dmv statische gewichten?
Ik doe niets zelf, ik vraag een firma om dit te doen, en zij voorzien de volledige testopstelling t.e.m. de resultaten in een mooi rapportje. Daarbij moet wel gezegd dat mijn testobjecten soms oude (metalen) bruggen zijn, en dat de live loads vrachtwagens vol slabs zijn. Dat is gelijk ook de reden dat ik dit uitgeef...