1 van 1
Massa en remweg
Geplaatst: vr 02 mar 2012, 21:53
door valuaz123
Op verschillende fora heb ik gelezen over het verband van de massa en de remweg. Grotendeels snap ik het verhaal wel, maar met welke (simpele) formules kun je dit verduidelijken?
Alvast vriendelijk bedankt
Re: Massa en remweg
Geplaatst: vr 02 mar 2012, 22:04
door aadkr
Laten we een auto nemen die rechtuit rijdt met een constante snelheid van 90 km/uur
Delen door 3,6 geeft de snelheid in m/s en die is 25 m/s
De auto heeft een massa =800 kg
Dan valt de kinetische energie van de auto te berekenen.
Als we de remkracht constant veronderstellen dan zal deze remkracht tegengesteld werken aan de snelheid van de auto
De remkracht zal dus negatieve arbeid uitoefenen op de auto .
Kinetische energie (eind) =kinetische energie (begin)+(negatieve arbeid)
Re: Massa en remweg
Geplaatst: vr 02 mar 2012, 22:13
door valuaz123
Stel dat de remkracht uitsluitend wordt uitgeoefend door de wrijvingskracht, hoe is dan in de formule te verklaren dat de massa niet relevant is.
Re: Massa en remweg
Geplaatst: vr 02 mar 2012, 22:20
door aadkr
Zou je deze formule willen geven?
En eventueel de opgave?
Re: Massa en remweg
Geplaatst: vr 02 mar 2012, 22:34
door valuaz123
Ik heb een aantal metingen gedaan met een auto waarbij ik steeds een vaste beginsnelheid nam en telkens na een drietal metingen een gewichtje van 100 gram erbij deed. Na afloop bleek de remafstand die uitsluitend door wrijving veroorzaakt werd bij elke meting bijna rond dezelfde waarde te zitten. Ik kan dus concluderen dat de massa van de auto geen invloed heeft op de afstand dat die tot stilstand is gekomen. Nogmaals mijn vraag: (ps. ik vind het heel erg fijn dat u meedenkt) Met welke formule(s) kun je dit verklaren?
Re: Massa en remweg
Geplaatst: vr 02 mar 2012, 22:57
door aadkr
Je hebt volkomen gelijk.
Laten we het eerder genoemde voorbeeld nemen
De auto heeft een snelheid van 25 m/s en een massa van 800 kg
Als de auto remt dan gaan we ervan uit dat de banden blokkeren en dat er een wrijvingscoeffient tussen banden en wegdek is van f=0,3
De maximale wrijvingskracht F(W) is dan f. F(N)=f . m .g
Dan geldt
\(\frac{1}{2} \cdot m \cdot v_{0}^2 = f \cdot m \cdot g \cdot d \)
met d is de remweg
\(d=\frac{\frac{1}{2}\cdot m \cdot v_{0}^2}{0,3 \cdot m \cdot g}=\frac{5}{3} \cdot \frac{v_{0}^2}{g} \)