1 van 1

Pygaem image load

Geplaatst: do 08 mar 2012, 20:57
door rembo357
ik ben bezig pygame te leren ik volg een tut waarin ik een plaatje wil laden op deze manier

Code: Selecteer alles

import sys, pygame

pygame.init()

size = width, height = 600,400

screen = pygame.display.set_mode(size)

zombie = pygame.image.load("test.png")

screen.blit(zombie,(1,1))

pygame.display.flip(0)

while 1:

for event in pygame.event.get():

if event.type == pygame.QUIT:sys.exit()
maar als ik het laad krijg ik deze foudmelding

Code: Selecteer alles

Traceback (most recent call last):

  File "C:/Users/Gebruiker/Desktop/test.py", line 9, in <module>

zombie = pygame.image.load("test.png")

error: Couldn't open test.png
zou iemand me kunnen helpen ik weet geen oplosing

bedankt

Re: Pygaem image load

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 11:49
door Xenion
Ik vermoed dat hij de file niet vindt. Die functie verwacht een pad naar de afbeelding. Probeer eens met "./test.png", met "./" geef je aan dat er in dezelfde directory gezocht moet worden als waar het programma zich bevindt.

Als je moeite hebt met het pad te lokaliseren, zet dan de afbeelding eens op C:/test.png ofzo en kijk of het zo werkt.

Re: Pygaem image load

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 14:47
door rembo357
hij kan hem nogsteeds niet openen

nu krijg ik dit

Code: Selecteer alles

zombie = pygame.image.load('C:\Users\Gebruiker\Desktop\sprites')

error: Couldn't open C:\Users\Gebruiker\Desktop\sprites

Re: Pygaem image load

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 17:12
door Typhoner
heeft je file een extensie, dan moet die er bij

Re: Pygaem image load

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 19:17
door Xenion
Nu geef je enkel de map waar de afbeelding in zit, je moet het pad naar de afbeelding zelf geven, dus die ".../sprites/test.png"

Re: Pygaem image load

Geplaatst: vr 09 mar 2012, 22:13
door jhnbk
pygame.image.load('C:\\Users\\Gebruiker\\Desktop\\sprites')

Je moet de \ dubbel schrijven. Enkel is het een "escape" teken om andere zaken weer te geven. Gewone slash / gaat ook.