pieterjan_CF
Artikelen: 0

[scheikunde] Hoe kun je dit mengsel scheiden?

Hallo,

In een vragenreeks heb ik volgende vraag gevonden, maar ik kan maar niet bedenken hoe ik eraan zou moeten beginnen:

Een mengsel van de volgende stoffen, KMNO4, K2Cr2O7 en I2 moet gescheiden worden. Hoe ga je tewerk?

Nog een vraag waar ik niet echt een antwoord op vindt:

Waarom zijn de experimenteel bepaalde atoommassa's geen gehele getallen?

Ik weet dat dit laatste te maken heeft met de isotopenverhouding, maar kan niet tot een antwoord komen. :D

alvast bedankt :P
rwwh

Re: [scheikunde] Hoe kun je dit mengsel scheiden?

pieterjan schreef:Een mengsel van de volgende stoffen, KMNO4, K2Cr2O7 en I2 moet gescheiden worden. Hoe ga je tewerk?
In welk hoofdstuk, welke context, wordt deze vraag gesteld? Gaat het over oplosbaarheden? Of iets anders? Zou je daar een hint uit kunnen vissen?

Nog een vraag waar ik niet echt een antwoord op vindt:

Waarom zijn de experimenteel bepaalde atoommassa's geen gehele getallen?
Hier geef je zelf al een goede aanwijzing: Kijken we naar Cl, dan heeft een kwart van de atomen 37 kerndeeltjes, en driekwart 35 kerndeeltjes. Als een kerndeeltje een massa van precies 1 gram/mol heeft, hoeveel wegen dan 4 atomen als 1x37+3x35? En hoeveel weegt dan een kwart mol van 37 plus driekwart mol 35? En hoeveel weegt dan een mol chlooratomen?

Verder is het nog zo dat de massa van een kern niet precies gelijk is aan het aantal kerndeeltjes. Dat is alleen voor 12C zo. Sommige kernen hebben meer energie en andere minder. Daardoor kunnen kernreacties plaatsvinden. Volgens Einstein is energie equivalent aan massa. Daaruit komen ook kleine afwijkingen van de massa's voort: 1H weegt bijvoorbeeld net iets meer dan 1 gram/mol.
michiel11_CF

ik weet wel hoe je KMNO4 van K2Cr2O7 kan scheiden. Dit kan gewoon met een aluminiumoxide kolom. Het donkerpaarse mengsel is dan de KMNO4 en het gele mengsel is de K2Cr2O7. Wat I2 doet kan ik je niet vertellen, maar misschien zie je dat wel als een derde band in de kolom.

De K2Cr2O7 hecht sterker aan het aluminiumoxide dan de KMNO4. Door te elueren met salpeterzuur (±1 molair) kan je de KMNO4 van de kolom halen, en om de K2Cr2O7 van de kolom te halen moet je spoelen met zwavelzuur (±1 molair).

p.s. doe geen watten onderin de kolom, maar glaswol want watten kan KMNO4 reduceren tot bruinsteen.

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.
pieterjan_CF

Bedankt, ik denk dat ik het nu wel snap met die atoommassa"s
In welk hoofdstuk, welke context, wordt deze vraag gesteld? Gaat het over oplosbaarheden? Of iets anders? Zou je daar een hint uit kunnen vissen?
Euhm nee :D , dat zijn zo vragen over de hele cursus. Maar dat is zo een cursus van 400 blz.

Scheiden van gasmengsels enzo hebben wij wel gezien

Zo hebben wij bijvoorbeeld ook kolomchromatografie gezien, maar ik snap ook niet goed hoe dat in zijn werking gaat.
rwwh

Zo hebben wij bijvoorbeeld ook kolomchromatografie gezien, maar ik snap ook niet goed hoe dat in zijn werking gaat.
Dat is weer zo vaag dat niemand je kan helpen. WAT begrijp je dan niet. Vertel eens wat je wel begrijpt. Je kunt op chemieforum niet verwachten dat er een andere formulering komt van 400 pagina's zodat je het ineens wel begrijpt....

Bij een kolom maak je gebruik van "oplossen" van stoffen in twee verschillende media: een stationaire en een bewegende fase. Als de gemengde stoffen verschillende affiniteiten hebben voor de twee fasen kun je ze scheiden.

Over eenvoudige oplosbaarheden: I2 lost slecht in water op. Bij 20 graden slechts 0,03 gram/100ml. De andere twee lossen meer dan 100x zo goed op. In warm water is de verhouding nog groter. Door eenvoudig wassen van het mengsel met water kun je dus zuivere jood overhouden. In de oplossing zit dan alle permanganaat en alle dichromaat, en een heel klein beetje jood. Dit werkt alleen aangenomen dat er meer dan een heel klein beetje jood in het mengsel zit.

Je vraag is niet erg duidelijk. Wat bedoelt men met scheiden? In drie fracties verdelen die elk zo zuiver mogelijk zijn? Drie zuivere stoffen maken en wat afval overhouden? Dat maakt nogal wat uit.

Ook de verhouding is erg belangrijk. Gaat het om 99.99% permanganaat dat verontreinigd is met 0.005% jood en 0.005% dichromaat? Of is het een gelijkelijk mensel van de drie stoffen.

Dan de vorm nog. Gaat het om drie grote eenkristallen die je gewoon met de hand uit elkaar kunt plukken, of om een goed gemengd poeder?

Het probleem doet mij nu in de vage formulering een beetje denken aan het beroemde geval van de examenvraag "je hebt een barometer. Bepaal ermee hoe hoog een gebouw is." Via google kun je denk ik honderden inventieve oplossingen vinden van dat probleem.
Tom_CF

Door eenvoudig wassen van het mengsel met water kun je dus zuivere jood overhouden.
Je kunt het nog beter eerst in water oplossen/suspenderen en daarna een paar keer met hexaan of een ander apolair oplosmiddel extraheren. Het jood gaat dan in de organische fase en het dichromaat en het permanganaat blijft in de waterfase. Daarna kun je hiermee kolomchromatografie uitvoeren, zoals michiel11 dat al zei. Let op: kaliumdichromaat is giftig en kankerverwekkend.

Terug naar “Huiswerk en Practica”