Een reden wat ook mee kan spelen is het gevoel van controle.
dat klopt inderdaad! in veel gevallen geeft het een gevoel van ontspanning na de zelfverwonding, het geeft inderdaad ook een gevoel van controle. de zelfverwonding word als middel gezien om je geestelijke pijn in te onderdrukken, hierdoor krijgen mensen dus het idee dat ze controle over zich zelf hebben.
Ik weet dat ze het bij die varkens onderzocht hebben, en het bleek dat het bijten een soort versuffende stof vrijmaakte in de hersens. Het is dus een soort zelfverdoving omdat hun leven anders blijkbaar niet draaglijk is.
intressant, dus de mogelijkheid bestaat dat dit ook geldt voor de mens. maar toch denk ik dat we mens en varken niet helemaal kunnen vergelijken. ik denk dat mensen toch een iets verder ontwikkeld IQ en vooral EQ hebben.
varken leven zowiezo in een minder ontwikkelde omgeving als wij mensen. zij kunnen onmogelijk via tv of andere middelen kennis hebben vernomen over zelfverwonding, dus moet het uit het gevoel van het varken zelf komen. want hoe komt een varken erachter dat het bijten van zichzelf een of andere stof vrijmaakt in de hersens?
ik denk dan zelf in eerste instantie: dat hebben ze bij toeval ontdekt,want dat kunnen ze onmogelijk gewoon weten. En nadoen van andere varkens zou wel kunnen maar een varken heeft een betrekkelijk kleine leefomgeving. een varken hier in amsterdam kan geen contact op nemen met een varken uit utrecht bijvoorbeeld en zo op het idee komen.
En dat brengt mij eigenlijk meteen op mijn tweede idee, er moet ook een prikkel zijn op het moment dat een varken zich slecht voelt die aanzet tot de éérste zelfverwonding. En mocht dat zo zijn, zou dit dan ook op gaan bij mensen?
want wij mensen hebben een grotere leefomgeving en ook meer kennis van wat er om ons heen gebeurt, dus zo kan men eerder op het idee komen van zelfverwonding, maar alsnog moet het ergens vandaan gekomen zijn.