Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
mattieboy
Artikelen: 0

huizenprijzen en economie

Hoi allemaal,

Ik heb een klein vraagje:

Als ik naar de huizenprijzen en de economie van Nederland kijk (in de afgelopen 10 jaar) zie ik een duidelijk verband. Als de economie stijgt, stijgen de huizenprijzen ook! Mijn vraag is of dit toeval is of dat er echt een verband is tussen de economie en de huizenprijzen. En hoe dit precies komt.

alvast bedankt,

Matthijs
Raspoetin

Re: huizenprijzen en economie

Ik ben geen econoom, maar als de economie stijgt hebben mensen doorgaans meer te besteden. Dus mensen hebben geld om een huis te kopen (ipv huren). De vraag wordt groter, het aanbod blijft gelijk, dus zal de prijs stijgen. Lijkt mij een logische verklaring in ieder geval.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
Lutetia

Volgens mij ligt het net even anders.

Als de rente laag is stijgt de verkoop van huizen. Logisch, want de rente bedraagt het grootste deel van de woonlasten voor koophuizen.

Daarnaast moeten de vooruitzichten voor de eerste vijf jaar (meestal de rentevaste periode) zo zijn dat verwacht mag worden dat het betalen van de rente over de hyptoheeksom geen probleem zal zijn.

Als je naar het verleden kijkt gold een belangrijke regel: als de aandelen het goed doen, is de rente laag, als de aandelen het slecht doen is de rente hoog. Anders gezegd: in tijden van slechte economie moest je aandelen omzetten in spaarrekeningen. Logisch want het rendement van aandelen bij een haperende economie is niet zo hoog, rente levert dan meestal meer op.

Dat leidde er toe dat bij een haperende economie minder huizen verkocht werden dan bij een goedlopende economie (denk maar aan de jaren '81/'82 toen het economisch heel slecht ging en de rentestand 12% was).

Later is men gaan beseffen dat juist bij een haperende economie de rentestand kunstmatig laag gehouden moet worden om te zorgen dat er geïnvesteerd wordt. Dat is wat er de afgelopen jaren is gebeurd.

Maar zoals gezegd: de economische vooruizichten moeten ook goed zijn. In periodes van lage rente en voorzichtig herstel van de economie zal de huizenverkoop daarom toenemen, maar als de rente te hoog wordt zal ondanks een eventuele goeddraaiende economie de huizenverkoop afnemen. Een ook zal de huizenverkoop bij een goeddraaiende economie afnemen als de vooruitzichten niet gunstig zijn.

En als de huizenverkoop toeneemt, stijgen de prijzen zoals al uitgelegd :roll:
Vooruitgang
Anonymous

Beste Mathijs,

verschillende redenen. kleine opsomming (ook al deels door andere besproken)

1) een lage rente zorgt ervoor dat het aantrekkelijk word om een huis te kopen. Simpel gezien. Ik heb even wat cijfers nageslagen op CBS in 2003 koste een gemiddelde woning 133.000 euro, de hypotheekrente was ik dat jaar 4.48. Dat is ongeveer zo'n 6000 euro in het jaar. als je dat deel door 12 is ongeveer 550 euro. (dit is allemaal ff ruw gedaan) Als je jong bent en met ze tweeen nog woont is dat zo'n 275 euro per persoon. Dat valt best mee. Nou hoe lager die rente daalt hoe aantrekkelijker het word. Maar zoals in de economie brengt het ene effect een ander effect met zich mee. Namelijk hoe lager de rente daalt hoe meer mensen het aantrekkelijker vinden om een huis te kopen. Er word hier dus hogere aanspraak gemaakt op het huizen aanbod. Daardoor zal de prijs stijgen.

dit is eigenlijk het voornaamste wat er gebeurt. er is dus een negatief verband tussen rente en huizenmarkt. Daling van rente betekent , stijging van huizenprijzen. Stijging van rente betekent, daling van huizenprijzen.

2) daarnaast hebben andere orzaken gevolg op de huizenprijzen de afgelopen tien jaar. Denk aan scheidingen etc..

Maar het dus vooral de rente die het koopgedrag van consumenten beinvloed op allerlei gebieden. Dus ook op de huizenmarkt.

Terug naar “Politicologie en Economie”