[scheikunde] bepaling gehalte calciumcarbonaat in schoolkrijt.
Geplaatst: vr 03 dec 2010, 14:23
We hebben dit practicum gekregen, maar we komen er eigenlijk niet uit. De reactieverglijkingen lukken ons nog enigszins, maar op de berekening hebben wij ons verkeken en dit levert ons de nodige problemen op.
Ik hoop dat jullie me een klein beetje kunen helpen.
Bepaling gehalte calciumcarbonaat in schoolkrijt.
beginsel:
Krijtjes bestaan uit calciumcarbonaat, calciumsulfaat en een organische verbinding die als bindmiddel dient.
Aan een nauwkeurig bekende hoeveelheid krijtpoeder wordt een nauwkeurig bekende hoeveelheid zwavelzuuroplossing toegevoegd. Vervolgens wordt gekookt om koolstofdioxide te verwijderen. Tenslotte wordt getitreed met loog en fenolftaleine als indicator.
a) geef de vergelijkingen van beide reacties
b) welke kleuromslag neem je waar bij de titratie.
c) zou ook methylrood als indicator gebruikt kunnen worden? leg dit duidelijk uit.
De proef (werkwijze):
Wrijf een krijtje fijn in een mortier. Weeg circa 200 mg van het poeder nauwkeurig af en breng het rechtstreeks over in een erlenmeyer van 300 mL. Voeg circa 50 mL (0,05M) zwavelzuur uit de buret toe. Spoel de wand af met water. Hang in de erlenmeyer een trechter en kook de inhoud gedurdende 4 minuten om alle koolstofdioxide te verwijderen. Spoel de trechter af in de oplossing en verdun tot circa 100 mL. Koel de erlenmeyer af. Voeg enkele druppels indicator toe en titreer met natirumhydroxide-oplossing 0,1M.
d) Bereken hoeveel massaprocenten calciumcarbonaat aanwezig was in het krijtje.
e) Leg uit wat er aan de uitkomst veranderd als de oplossing niet wordt uitgekookt.
Wat wij hebben:
a) CaCO3 + H2SO4 --> CaSO4(s) + H2O + CO2(g) ?
2 NaOH + H2SO4 --> 2H2O + Na2SO4
b) dit kunnen wij vooraf nog niet weten?
c) Het omslaggebied van methylrood ligt tussen 4,4 en 6,2 (overgang van rood naar geel). fenolftaleine heeft een omslaggebied tussen 8,2 en 10,0. Dus wij denken dat het niet kan aangezien ze niet hetzelfde omslaggebied hebben. Klopt dit?
d) Wij hebben nog geen getallen dit wij kunnen gebruiken en we snappen er ook daadwerkelijk niets van. Ik hoop dat iemand ons hiermee kan helpen, want dit is ons grootste stuikelblok.
e) Ook hier hebben wij problemen mee en wij hopen een kleine hint te kunnen krijgen, of in ieder geval iets waar we wat mee kunnen.
Bij voorbaat heel erg veel dank. Scheikunde hebben we beide erg veel problemen mee en we zullen het echt ook een beetje moeten hebben van onze practicums. Deze krikken de onvoldoendes wat oop
Ik hoop dat jullie me een klein beetje kunen helpen.
Bepaling gehalte calciumcarbonaat in schoolkrijt.
beginsel:
Krijtjes bestaan uit calciumcarbonaat, calciumsulfaat en een organische verbinding die als bindmiddel dient.
Aan een nauwkeurig bekende hoeveelheid krijtpoeder wordt een nauwkeurig bekende hoeveelheid zwavelzuuroplossing toegevoegd. Vervolgens wordt gekookt om koolstofdioxide te verwijderen. Tenslotte wordt getitreed met loog en fenolftaleine als indicator.
a) geef de vergelijkingen van beide reacties
b) welke kleuromslag neem je waar bij de titratie.
c) zou ook methylrood als indicator gebruikt kunnen worden? leg dit duidelijk uit.
De proef (werkwijze):
Wrijf een krijtje fijn in een mortier. Weeg circa 200 mg van het poeder nauwkeurig af en breng het rechtstreeks over in een erlenmeyer van 300 mL. Voeg circa 50 mL (0,05M) zwavelzuur uit de buret toe. Spoel de wand af met water. Hang in de erlenmeyer een trechter en kook de inhoud gedurdende 4 minuten om alle koolstofdioxide te verwijderen. Spoel de trechter af in de oplossing en verdun tot circa 100 mL. Koel de erlenmeyer af. Voeg enkele druppels indicator toe en titreer met natirumhydroxide-oplossing 0,1M.
d) Bereken hoeveel massaprocenten calciumcarbonaat aanwezig was in het krijtje.
e) Leg uit wat er aan de uitkomst veranderd als de oplossing niet wordt uitgekookt.
Wat wij hebben:
a) CaCO3 + H2SO4 --> CaSO4(s) + H2O + CO2(g) ?
2 NaOH + H2SO4 --> 2H2O + Na2SO4
b) dit kunnen wij vooraf nog niet weten?
c) Het omslaggebied van methylrood ligt tussen 4,4 en 6,2 (overgang van rood naar geel). fenolftaleine heeft een omslaggebied tussen 8,2 en 10,0. Dus wij denken dat het niet kan aangezien ze niet hetzelfde omslaggebied hebben. Klopt dit?
d) Wij hebben nog geen getallen dit wij kunnen gebruiken en we snappen er ook daadwerkelijk niets van. Ik hoop dat iemand ons hiermee kan helpen, want dit is ons grootste stuikelblok.
e) Ook hier hebben wij problemen mee en wij hopen een kleine hint te kunnen krijgen, of in ieder geval iets waar we wat mee kunnen.
Bij voorbaat heel erg veel dank. Scheikunde hebben we beide erg veel problemen mee en we zullen het echt ook een beetje moeten hebben van onze practicums. Deze krikken de onvoldoendes wat oop