Hey adejo bedankt voor jou reactie. Jou laatste uitspraak:
Adejo schreef: ↑di 22 mei 2012, 14:29
Deze weerstand zet je als verende oplegging op de paal en dan berekenen je optredende reacties en vervormingen.
Zo had ik het inderdaad in gedachte.
Om de som van de horizontale krachten = 0 te krijgen neem ik de gronddruk achter de funderingsplaat als reactie op de windbelasting. Deze bleek echter niet voldoende dus neem ik tevens de gronddruk achter de funderingspalen. De maximaal activeerbare gronddruk is een stuk groter dan de windbelasting dus dat voldoet.
Nu wil ik graag de momentenlijn en dwarskrachtenlijn in de funderingspaal bepalen t.b.v. de wapening (door enkel de horizontale windbelasting als puntlast aan de bovenkant vd paal). Vereenvoudigd doe ik nu de (totale windbelasting - de gronddruk achter de funderingsplaat)/aantal palen. (ik weet dat de buitenste palen meer belasting zullen krijgen maar dat maakt nu niet uit).
Ik heb echter problemen met het schematiseren van de paal. De paal valt namelijk niet te schematiseren als een ligger ondersteund door een bedding aangezien dit een elastische berekening is en de berekende horizontale gronddruk juist plastisch(lijkt mij).
Gr