Ik heb het allemaal even goed bekeken.
Langsheen het lijf zullen er dergelijk schuifspanningen worden geinduceerd.
- tau d 431 keer bekeken
De oorzaak hiervan is me duidelijk: de heersende (verticale) dwarskracht in dit profiel veroorzaak dit. Logisch.
Flenzen gaat bekijken stelt met:
- taul 455 keer bekeken
Ik begrijp dit als: de invloed van het buigend moment (waardoor er dus normaalspanningen worden veroorzaakt).
Ik heb daarna nog even extra opzoekingswerkverricht opdat ik het zeker zou begrijpen.
- img043 463 keer bekeken
In Fig.3 laat men normaalspanningen zien tgv. buigend moment, akkoord. Men ziet dat er schuifspanningen werken in de oppervlakje t.dx.
Dus normaalspanningen veroorzaken dus ook schuifspanningen in het materiaal. Dan stelt met krachtevenwicht op. Men concludeert dat er een bepaald kracht dQ in het achtervlakje aanwezig moet zijn.
Mijn vraag hierbij: dit lijkt me een wringmoment te veroorzaken? De hele I beam is in evenwicht, maar intern zullen de flenzen (lijf) dan toch wringing ondergaan?
Dus hier zit ik nog wat in het ongewisse...
Mvg