1 van 1

spanningsbronnen in parallel of in serie

Geplaatst: di 05 jun 2012, 11:32
door In physics I trust
Als men beschikt over twee spanningsbronnen met een bepaald vermogen, dan kan men ze in serie dan wel in parallel plaatsen. Het vermogen is hetzelfde, het eerste levert een hogere spanning, het tweede kan een grotere stroom leveren.

Vraag 1

Als men nu een bepaalde belasting Z heeft, wat bepaalt dan welke opstelling de batterijen het langste kunnen voeden?

Vraag 2

Waarom staan de batterijen in een auto in serie? Omdat men die 48V nodig heeft? Waardan? Er zijn (bij het starten) toch net grote stromen nodig?

Vraag 3

cursus:
Enkel identieke spanningsbronnen (grootte en fase) kan men

volledig in parallel schakelen.
Wat gebeurt er als men de polen van niet identieke batterijen toch in parallel schakelt?

Alvast bedankt!

Re: spanningsbronnen in parallel of in serie

Geplaatst: di 05 jun 2012, 12:21
door klazon
Vraag 1 en 3 komen op hetzelfde neer.

Als je twee bronnen van verschillende spanning parallel schakelt, dan zal de bron met de hoogste spanning proberen de bron met de laagste spanning te voeden.. Moet je dus niet doen, tenzij de bedoeling is om de bron (batterij) met de laagste spanning op te laden.

vraag 2: bij het starten gaat het niet alleen om hoge stroom, maar om hoog vermogen. In auto's is gekozen voor 12V (niet 48V) omdat dat aanrakingsveilig is , en qua stromen nog acceptabel. Een startmotor trekt ongeveer 200 à 300A. Zou je dat vermogen willen leveren bij 2V, dan kom je boven 1000A, en dat wordt qua bekabeling problematisch.

Vrachtwagens hebben vaak 2 accu's, bij het starten worden die in serie geschakeld om 24V te krijgen. In normaal bedrijf staan ze parallel omdat verder alle apparatuur geschikt is voor 12V.

Re: spanningsbronnen in parallel of in serie

Geplaatst: di 05 jun 2012, 12:29
door In physics I trust
Bedankt! Verduidelijkt een pak!