1 van 1
Hoe kan een auto een bocht nemen?
Geplaatst: wo 05 mei 2004, 16:16
door Stefan
Misschien een beetje stomme vraag, maar ik vraag me af hoe een auto een bocht kan nemen.
De voorwielen zitten net als de achterwielen aan elkaar vast via een as. Stel de auto maakt nu een bocht naar rechts. Dan moet het linkervoorwiel een grotere afstand afleggen dan het rechtervoorwiel. Dat impliceert dus dat in de bocht het linkervoorwiel sneller moet draaien dan het rechtervoorwiel. Maar beide wielen zitten via een as aan elkaar vast. Dus ...
Re: Hoe kan een auto een bocht nemen?
Geplaatst: wo 05 mei 2004, 18:36
door Anonymous
gebruik je gewoon differentieel
Re: Hoe kan een auto een bocht nemen?
Geplaatst: wo 05 mei 2004, 19:26
door MarCC
gebruik je gewoon differentieel
idd in combinatie met een vrijloopnaaf
Re: Hoe kan een auto een bocht nemen?
Geplaatst: do 06 mei 2004, 01:17
door woodstock
Naar mijn mening zitten de voorwielen niet "aanmekaar" vast maar zijn ze onafhankelijk van elkaar opgehangen. Wel klopt het dat het wiel dat de binnenbocht maakt meer naar "binnen" draait dan het buitenwiel. Wat betreft de achterwielophanging, daar wordt vaak een differentieel gebruikt.
Re: Hoe kan een auto een bocht nemen?
Geplaatst: do 06 mei 2004, 09:04
door MarCC
Naar mijn mening zitten de voorwielen niet "aanmekaar" vast maar zijn ze onafhankelijk van elkaar opgehangen. Wel klopt het dat het wiel dat de binnenbocht maakt meer naar "binnen" draait dan het buitenwiel. Wat betreft de achterwielophanging, daar wordt vaak een differentieel gebruikt.
het ligt natuurlijk ook eraan welke wielen worden aangedreven, als de auto op de voorwielen wordt aangedreven zal daar weldegenlijk een dif. gebruikt moeten worden
Re: Hoe kan een auto een bocht nemen?
Geplaatst: do 06 mei 2004, 11:14
door Stefan
Oke bedankt, das duidelijk de wielen zitten niet aan elkaar vast en hoeven dus niet even snel te draaien..
Re: Hoe kan een auto een bocht nemen?
Geplaatst: do 06 mei 2004, 11:28
door Rien_nl
je hebt gelijk Stefan
In een bocht naar links moet het rechterwiel een grotetre afstand afleggen als het linkerwiel.
De wielen zitten echter niet aan een as zoals je denkt
maar draaien onafhankelijk
Het linkerwiel zal dus een kleinere afstand afleggen
Ditzelfde geldt voor de achterwielen
Vrachtauto s hebben wel een differentieel slot dan draaien beide wielen
alsof ze aan een as zitten
In zo n geval weet ik uit eigen ervaring dat de auto zowat de bocht niet door te krijgen is