koppel bij helikopters en jets.
Geplaatst: zo 05 aug 2012, 23:33
Het is algemeen gekend dat het staartwiel van een helikopter vooral dient om het koppel gegenereerd door de rotor tegen te werken. Volgens newton heeft elke actie een reactie dus als de rotor in één richting draait, wilt de helikopter in de andere draaien.
Toch heb ik in sommige gevallen moeite om dit in te zien. Zo vroeg ik mij onlangs af: waarom gaat een f-16 bijvoorbeeld niet rond zijn jetturbine draaien, ik heb deze vraag dan ook aan iemand gesteld die aan deze toestellen werkt. Het antwoord was: er is een minimale hoeveelheid wrijving tussen draaiende onderdelen en de as van de turbine, dus er is bijna geen koppel.
Maar neem nu bijvoorbeeld een helikopter met turboshaft engine, deze helikopter ondervind nog steeds koppel blijkt uit de praktijk.
Waar vind dan de aangrijping van dat koppel plaats? Kunnen ze de helikopter niet zo maken dat er geen wrijving, en dus geen koppel, is tussen de motor/rotor en de rest? Als de f-16 niet begint de draaien, wat heft er die draaiende beweging van de motor dan op?
Alvast bedankt voor antwoorden.
Toch heb ik in sommige gevallen moeite om dit in te zien. Zo vroeg ik mij onlangs af: waarom gaat een f-16 bijvoorbeeld niet rond zijn jetturbine draaien, ik heb deze vraag dan ook aan iemand gesteld die aan deze toestellen werkt. Het antwoord was: er is een minimale hoeveelheid wrijving tussen draaiende onderdelen en de as van de turbine, dus er is bijna geen koppel.
Maar neem nu bijvoorbeeld een helikopter met turboshaft engine, deze helikopter ondervind nog steeds koppel blijkt uit de praktijk.
Waar vind dan de aangrijping van dat koppel plaats? Kunnen ze de helikopter niet zo maken dat er geen wrijving, en dus geen koppel, is tussen de motor/rotor en de rest? Als de f-16 niet begint de draaien, wat heft er die draaiende beweging van de motor dan op?
Alvast bedankt voor antwoorden.