1 van 1

remmende wagen

Geplaatst: zo 19 aug 2012, 13:58
door stinne 3
Vraag:

Een auto rijdt op een horizontaal wegdek. de auto "weegt" 800 kg, het massacentrum ligt in het midden tussen beide wielassen op 0.5m hoogte. De wielbasis is 3m. Plots wordt op de voorwielen geremd zodat ze blokkeren. De statische en de dynamische wrijvingscoëfficiënt tussen banden en wegdek zijn respectievelijk 0.5 en 0.3.

Ik dacht in de les opgevangen te hebben dat als we het momentenevenwicht opstellen, dat we het draaipunt altijd willekeurig mochten kiezen en dat de uitkomst altijd de juiste zou moeten zijn.

Maar als ik hier het raakpunt tussen het voorwiel en de grond als draaipunt kies krijg ik:

Er zijn 4 krachten die inwerken op de auto: zwaartekracht in het massacentrum, reactie kracht op het achterwiel, op het voorwiel en de wrijvingskracht op het voorwiel. Deze laatste 2 vallen weg bij het momentenevenwicht aangezien ze aangrijpen in het gekozen draaipunt.

800kg*10N/kg*1.5-3m*x=0 met x gelijk aan de reactiekracht op het achterwiel en dus x=4000N. Dit is natuurlijk niet juist, maar ik zie niet in wat ik verkeerd doe?

Als ik het massacentrum als draaipunt pak kom ik wel de juiste oplossing uit.

Re: remmende wagen

Geplaatst: di 21 aug 2012, 10:44
door Drieske

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?

Re: remmende wagen

Geplaatst: di 21 aug 2012, 16:21
door Jan van de Velde
Ten eerste mis ik wat eigenlijk gevraagd wordt?

Ten tweede is de reactiekracht op het achterwiel tijdens deze slip zeker geen 4000 N. De auto gooit zijn kont omhoog.

Re: remmende wagen

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 06:58
door stinne 3
De vraag is de vertraging van de auto. En ik weet dat die 4000N niet juist is, ik vraag me gewoon af wat ik fout doe in de berekening/redenering?

Re: remmende wagen

Geplaatst: wo 22 aug 2012, 09:36
door Bartjes
Een evenwichtsberekening in een versnellend (of vertragend) referentiestelsel is alleen toegestaan als je schijnkrachten invoert. Daarna kan je eraan rekenen alsof het een staticavraagstuk is. Zie:

http://en.wikipedia....a_straight_line

http://www.pua.edu.e...EQUILIBRIUM.pdf

http://my.opera.com/...inertial-forces

http://www.physicsfo...p/t-602693.html