made in flanders
Artikelen: 0

Is andere mensen helpen een teken van zwakheid?

Ik vroeg mij dit dus af, ikzel zou mensen altijd helpen. waarom? omdat het zo hoort. (dit moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen, dingen waar ik zelf niet voor sta ga ik ook niet helpen.)

maar het is toch inderdaad slecht voor onze maatschappij, veel extra problemen en zo. plus als wij de zwakken helpen is dit ook slecht voor de natuur, survival of the fitest geldt niet meer.

ik kom er niet echt uit. jullie?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!
OneStepForward

Re: Is andere mensen helpen een teken van zwakheid?

Mensen niet helpen vind ik een teken van zwakheid.

Dat geeft aan dat iemand een egoïstisch persoon is en het lef niet heeft om anderen te helpen waardoor misschien her wel de persoon zelf iets kost.

Het evolutie verhaal gaat niet op. Sociale bindingen met je soort is net zo goed evolutie. Er zijn ook zat diersoorten die hun zwakkere soortgenoten helpen. In het meest simpele voorbeeld jonge diertjes, maar ook andere gevallen zijn er wel degelijk.

Survival of the fitest is NIET het recht van de sterksten. Als je soort een grotere overlevingskans heeft door samen elkaar te helpen (that includes de zwakkeren) dan zal dat ook zo zijn. Zo niet, dan sterven we uit. Daar hoef je dus helemaal niks aan te doen, komt vanzelf goed. En tot nu toe denk ik dat we niet om die reden zullen uitsterven.

Ander punt. Mijn moraal, waarden etc. vind geen oorsprong in de evolutie theorie. Dat de natuur zo is wilt niet zeggen dat ik zo moet zijn. Sterker nog, ik kan er vanaf wijken. Dat doe ik dus ook. Zou dat afwijken slecht voor ons uitpakken, dan zal het dmv selectie ook weer snel verdwijnen. Maar tot nu toe gaat het deze honderd duizenden jaren nog prima.

De mens heeft steeds meer de macht om zich los te breken van "de natuur". (of dat uiteindelijk nadelig zal uitpakken zou best kunnen, maar dat terzijde)
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
goipie2

maar het is toch inderdaad slecht voor onze maatschappij, veel extra problemen en zo. plus als wij de zwakken helpen is dit ook slecht voor de natuur, survival of the fitest geldt niet meer.
slecht voor de maatschappij? Ik denk als je niemand meer zou helpen de maatschappij pas echt kappot zal gaan. Je zal altijd samen moeten werken om iets te kunnen bereiken. Alles om jou heen is hulp van anderen... je computer heb je echt niet zelf ontworpen bedacht en helemaal gemaakt. Daar gaat vele kennis en dus hulp van andere aan vooraf. En dat is bij alles zo.

Ik ben het met OneStepForward eens dat je elkaar wel moet helpen. En dat je kind verzorgen heel normaal is. Je helpt je eigen 'soort' genoten.
Brennus

Inderdaad... Survival of the fittest is sinds Darwin die term gebruikte consequent verkeerd vertaald, met politieke bijbedoelingen.

Er wordt bedoeld de Engelse term "to fit", wat aanpassen betekent.

Die levensvormen die zich het beste aanpassen, die overleven.

Dat heeft weinig met fysieke kracht van doen, maar is in het geval "mens" meer het scheppen van een collectieve verbetering van de levensomstandigheden.

Helaas zijn we teveel blijven steken in de neo-liberale onderlinge competitie, die de maatschappij als zodanig vreselijk onrendabel heeft gemaakt. Kijk maar naar de honderden modellen GSM's die op de markt aangeboden worden. We hadden als mensheid onze tijd beter aan meer belangrijke zaken kunnen besteden.

Dat de meeste mensen dit niet eens zien is een teken dat we wel eens last zouden kunnen hebben van een devolutie..

Dat we met zijn allen steeds dommer worden. :roll:

Elkaar helpen is juist een sterk punt.

Daarvan zullen we het juist moeten hebben.

Terug naar “Filosofie”