Vragen over de stabiliteit van een stalen hal (plat dakvlak).
Geplaatst: di 09 okt 2012, 21:27
Beste mensen,
Mijn vraag luidt:
Waarom worden enkellaags stalen halen veelal volledig scharnierend uitgevoerd?
Ik heb enkele berekeningetjes gemaakt een stalen hal met een standaard afmeting bij verschillende constructietypes (allen scharnierend aan de voet): Driescharnierspant; Portalen en volledig scharnierend met windverband in het vlak.
Uit mijn voorbeeldberekeningetje kwam naar voren dat het driescharnierspant de minste reacties opwekt in de fundering. Het driescharnierspant is stabiel in eigen vlak, er hoeven dus geen windverbanden te worden geplaatst in de richting van het spant.
Kortom, waarom wordt er zo weinig driescharnierspanten (met plat dak) gebruikt in de hallenbouw.
Een andere vraag luidt:
Klopt het dat, wanneer een driescharnierspant gebruikt wordt, het handig kan zijn het dakvlak stabiel te maken met kruizen in beide richtingen, ook in de richting dwars op het driescharnierspant om de windbelasting meer te verdelen over de spanten. Ik kan mij voorstellen dat wanneer dit niet gebeurd en de windbelasting slechts op 1 spant komt deze alles op moet vangen en bij een stabiel dakvlak alle spanten meewerken in de stabiliteit.
Hoor graag van jullie.
Mijn vraag luidt:
Waarom worden enkellaags stalen halen veelal volledig scharnierend uitgevoerd?
Ik heb enkele berekeningetjes gemaakt een stalen hal met een standaard afmeting bij verschillende constructietypes (allen scharnierend aan de voet): Driescharnierspant; Portalen en volledig scharnierend met windverband in het vlak.
Uit mijn voorbeeldberekeningetje kwam naar voren dat het driescharnierspant de minste reacties opwekt in de fundering. Het driescharnierspant is stabiel in eigen vlak, er hoeven dus geen windverbanden te worden geplaatst in de richting van het spant.
Kortom, waarom wordt er zo weinig driescharnierspanten (met plat dak) gebruikt in de hallenbouw.
Een andere vraag luidt:
Klopt het dat, wanneer een driescharnierspant gebruikt wordt, het handig kan zijn het dakvlak stabiel te maken met kruizen in beide richtingen, ook in de richting dwars op het driescharnierspant om de windbelasting meer te verdelen over de spanten. Ik kan mij voorstellen dat wanneer dit niet gebeurd en de windbelasting slechts op 1 spant komt deze alles op moet vangen en bij een stabiel dakvlak alle spanten meewerken in de stabiliteit.
Hoor graag van jullie.