1 van 1

Wiskunde en de verbanden?

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 20:46
door Redfield
In de vorige periode moesten wij leren wat een kwadratische vergelijking was. We moesten o.a. leren:

Factoren ontbinden

A X B = 0

Ontbinden van drietermen

kwadratische vergelijkingen

ABC-formule

Voor mij zijn dat allemaal tools om: ax2+bx+c=0 op te lossen.

Wij gaan nu verder met wortels en machtsfuncties. Ook gaan we nu differentiëren behandelen.

Wat mijn vraag is: is dit nog steeds verbonden met de tweedegraadsvergelijking?



Ook zijn er limieten asympototen e.d. is dat allemaal verbonden met de tweedegraadsvergelijking?

Hoe vind ik een beetje de structuur hierin?

Re: Wiskunde en de verbanden?

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 21:23
door dannypje
je zou kunnen zeggen dat wortels gerelateerd zijn aan tweedegraadsvergelijkingen omdat een worteltrekking de inverse functie is van een kwadraat natuurlijk. Maar dat is volgens mij zowat het enige.

Machtsfuncties zijn denk ik functies met x als exponent, bvb. y=a^x en dat heeft niet echt veel met tweedegraadsvergelijkingen te maken denk ik.

Afgeleiden (differentieren) staan ook op zich, en kunnen op (bijna) elke soort functie toegepast worden.

Limieten zijn dan weer verbonden met afgeleiden (de definitie van een afgeleide gebruikt limieten), en asymptoten bereken je ook met limieten, maar die zijn ook niet meer verbonden met tweedegraadsvergelijkingen.

Re: Wiskunde en de verbanden?

Geplaatst: zo 18 nov 2012, 21:31
door Safe
Redfield schreef: zo 18 nov 2012, 20:46
Wij gaan nu verder met wortels en machtsfuncties. Ook gaan we nu differentiëren behandelen.

Wat mijn vraag is: is dit nog steeds verbonden met de tweedegraadsvergelijking?

Ook zijn er limieten asympototen e.d. is dat allemaal verbonden met de tweedegraadsvergelijking?

Hoe vind ik een beetje de structuur hierin?
Nee dus, je gaat functies bekijken. Daarbij kunnen verg aan de orde komen (nulptn bepalen, het is ook mogelijk dat de kwadr verg weer voorkomt).

Differentiëren is de techniek om meer te weten te komen over een functie (min/max). Limieten zijn verbonden aan differentiëren.

Hoofdzaak is: kennismaken met allerlei functies.