Beste lezers,
Ik heb een praktisch probleem, maar vind geen ervaringsdeskundigen die me kunnen helpen, daarom ben ik op zoek naar een theoretische oplossing.
De afvoer van de badkamer is verstopt, een grote suffert heft daar in ongeveer 300 gram gootsteen ontstopper in geschud met ongeveer 250 ml kokend water.
Na 30 minuten heeft er zich een keiharde beton achtige waterdichte blokkade geformd.
De raad van de vakman was geen korrelvormige gootsteen ontstopper te gebruiken.
Howel ik dat waarschijnlijk ook zonder deze raad achter af zal proberen te onthouden, ben ik toch nog op zoek naar een opplossing/maar het mag ook een emulsie of suspensie of vaste stof zijn die zou kunnen helpen dit probleem zou kunnen oplossen, zonder kostbare mechanische hulp middelen als boren en frezen.
Er staat op the goodsteen korrels alleen NatriumHydroxide als ingredient.
Is het het proberen waard vanuit het standpunt bezien om het probleem op te lossen, zonder al te veel nieuwe problemen te maken, om te proberen om er voorzichtig HCl steeds een beetje oplossing bij te voegen. (De leidingen zijn van verchroomd metaal, (ik vrees aluminium) maar ik heb geen idee (het is in elk geval niet magnetisch)).
Mijn stille hoop zou zijn dat er met veel geborrel en gesis de volgende reactie zou kunnen plaatsvinden NaOH + HCl --> H20 + NaCl , waarna ik het riool belast met heet water en keukenzout, en er mischien nog een een goed doorlopende afvoer te verkrijgen is zonder het openboren, en vrezen van de afvoer.
Is dit realistisch? en verstandig om te proberen? Heeft er iemand mischien een andere suggestie?
Alvast hartelijk bedankt voor alle constructieve reacties.
met vriendelijke groet,
i. A. de grote suffert