TGV op Helling
Geplaatst: vr 15 feb 2013, 23:39
Hallo,
Ik zit met een vraag waar ik niet uitkom dus wellicht kan iemand me helpen. Het gaat om het volgende:
Een TGV heeft een maximum vermogen van 8800kW en kan met 270-300 km/h een helling van 3,5% op rijden. Echter wanneer ik dit nareken kom ik aan een veel hoger benodigd vermogen voor deze helling met 300km/h.
Uitgaande van onderstaande gegevens:
Cw*A = 9,0m2
Luchtdichtheid = 1,226kg/m3
Massa = 390.000kg
Rolweerstandcoeff. = 0,0003
Helling = 3,5% = 2,00 graden
Constante snelheid 300km/h
Weerstandkrachten op helling:
Flucht=0,5*9,0*1,226*(300/3,6)^2=38313N
Frol=390000*9,81*0,0003*cos(2,00)=1147N
Fhelling=390000*9,81*sin(2,00)=133825N
Totale weerstand = 173284N
Benodigd vermogen op helling met 300km/h:
P=173284*(300/3,6)=14444kW=14,4MW
Maar dat is 1,6 keer meer dan de 8800kW die de TGV kan leveren
Welke denkfout maak ik. Heeft dit te maken met de aanloop (met 300km/h) die de TGV heeft voordat deze de 3,5% helling gaat beklimmen? Kan iemand mij hierbij helpen?
Groet
Ik zit met een vraag waar ik niet uitkom dus wellicht kan iemand me helpen. Het gaat om het volgende:
Een TGV heeft een maximum vermogen van 8800kW en kan met 270-300 km/h een helling van 3,5% op rijden. Echter wanneer ik dit nareken kom ik aan een veel hoger benodigd vermogen voor deze helling met 300km/h.
Uitgaande van onderstaande gegevens:
Cw*A = 9,0m2
Luchtdichtheid = 1,226kg/m3
Massa = 390.000kg
Rolweerstandcoeff. = 0,0003
Helling = 3,5% = 2,00 graden
Constante snelheid 300km/h
Weerstandkrachten op helling:
Flucht=0,5*9,0*1,226*(300/3,6)^2=38313N
Frol=390000*9,81*0,0003*cos(2,00)=1147N
Fhelling=390000*9,81*sin(2,00)=133825N
Totale weerstand = 173284N
Benodigd vermogen op helling met 300km/h:
P=173284*(300/3,6)=14444kW=14,4MW
Maar dat is 1,6 keer meer dan de 8800kW die de TGV kan leveren
Welke denkfout maak ik. Heeft dit te maken met de aanloop (met 300km/h) die de TGV heeft voordat deze de 3,5% helling gaat beklimmen? Kan iemand mij hierbij helpen?
Groet