stn.goossens
Artikelen: 0

eindwerk warmtewisselaar (warmtestroomberekening)

beste,

in mijn eindwerk heb ik een warmtewisselaar gemaakt waarvan ik zowel theoretisch als praktisch het vermogen zou berekenen. de warmtewisselaar is opgebouwd uit 1ronde plastieken buis waarin zich 4 koperen buizen bevinden. er wordt in beide kringen water getransporteerd, in de grote buis koud water en in de 4koperen buizen warm water
warmtewisselaar 3
warmtewisselaar 3 920 keer bekeken
praktisch ben ik te weten gekomen dat het iets krachtiger is dan 2000W, dit heb ik aangetoont door mijn warmtewisselaar in 1 kring met 2 verwarmingselementen te zetten van elks 1000W

nu zit ik vast bij de berekening van mijn theoretisch vermogen ofwel de warmtestroom:
Naamloos
Naamloos 951 keer bekeken
dit is hoe ik het heb berekend, ik kwam een belachelijk hoog vermogen uit, maar ik zie niet wat er juist is misgelopen in de formule.

mijn veronderstelling is dat er nog iets ontbreekt bij de berekening van de U-waarde

kan iemand me hier de helpende hand geven?

alvast bedankt

Mvg. Stijn
Fred F.
Pluimdrager

Re: eindwerk warmtewisselaar (warmtestroomberekening)

Ik zie zo al twee enorme blunders.

Als het logaritmisch temperatuursverschil θ = 22 oC is dan is dat ook 22 K, en niet 295 K zoals jij doet.

Verder wordt U bepaald door de warmteoverdrachtscoefficienten van het water aan weerszijden van de pijpwand. Heb je wel eens van Reynolds, Prandtl en Nusselt getallen gehoord?

De λ en δ van de pijpwand hebben een volkomen verwaarloosbare invloed op U.

Als je het vermogen van een ww wilt checken doe je dat gewoon door via het debiet en de in- en uitlaattemperaturen van elk van de twee media die door de ww stromen:

Φ = m.c.(T1 - T2)
Hydrogen economy is a Hype.
stn.goossens

oke, ik zal die laatste formule eens toepassen. moet ik voor de m(debiet) gewoon het verschil in debiet tussen de 2 stromingen berekenen? voor T1 en T2 is dit telkens de gemiddelde, eind of beginwaarde?

Enkel van het reynoldsgetal heb ik reeds te horen gekregen maar ik dacht dat die niet veel invloed maakte,

hoe moet ik dan Reynolds, Prandtl en Nusselt in mijn berekening uitwerken?kan u dit verder uitwerken of een voorbeeld van geven?
Fred F.
Pluimdrager

Voor warme stroom geldt: Φ = M.C.(T1 - T2)

En tevens geldt voor koude stroom dat: Φ = m.c.(t2 - t1)

Φ = vermogen van de ww, Watt

M = debiet van warme stroom, kg/s

C = soortelijke warmte van het warme medium, J/kg.oC

T1 = inlaattemperatuur warme medium, oC

T2 = uitlaattemperatuur warme medium, oC

m = debiet van koude stroom, kg/s

c = soortelijke warmte van het koude medium, J/kg.oC

t1 = inlaattemperatuur koude medium, oC

t2 = uitlaattemperatuur koude medium, oC
Hydrogen economy is a Hype.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”