Hoi allemaal,
Voor een practicumproject voor mijn studie op de UU wil ik graag de samenstelling van een ritsruitertje onderzoeken (dat ding dus waarmee je je rits opent of sluit). Na de eerste kwalitatieve bepaling, waarbij de ritsruiter in HNO3 opgelost is gevolgd door analyse met de AAS, blijkt er vooral ijzer, nikkel en koper voor te komen in het betreffende ruitertje - dit is natuurlijk geen verrassing.
Het interessante zijn echter de sporenelementen die uit de AAS-analyse naar voren kwamen: onder andere Cr, Mn, Mg en iets merkwaardigs.
Na het oplossen in HNO3 bleef er een stukje metaal aan de roervlo kleven. Het bleek een glanzend plaatje te zijn met een kleur iets roder dan koper en het was magnetisch. Na oplossen in aqua regia en een AAS-analyse bleek het géén tin, nikkel, koper gadolonium (je moet toch wat) of aluminium te zijn. Wel bevatte het deeltje ijzer, in tegenstelling tot de oplossing in HNO3 die ik eerder omscheef.
Het logische lijkt mij dat het ijzer de magnetische eigenschappen verklaarde en een ander metaal de koperachtige, rode kleur. Maar welk metaal kan het zijn?
Op het lab is ijzeroxide geopperd, maar dit leek ons onwaarschijnlijk omdat het glansde. Dit zou op een metaal moeten wijzen.
Het antwoord is niet noodzakelijk voor de practicumopdracht, maar ik ben te nieuwsgierig om het te laten liggen. Dus heeft iemand een suggestie? Er is nog genoeg oplossing in koningswater voor een nieuwe, grondige AAS-analyse
Ik ben benieuwd!