Tom VH
Artikelen: 0

reactie zwaveldioxide met zink

Hallo,

Kan iemand mij vertellen of ik verzinkte stalen buizen mag gebruiken als rookgasafvoer voor een gelevlam huisbrandolieketel?

Op de ene website lees ik dat het kan, op de andere website schrijft men dat het absoluut afgeraden is omdat zwaveldioxide (verbranding van stookolie) de zink zou aantasten. Echter ken ik niets van chemie. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

We hebben een huisje gekocht en we zijn bezig met een beperkte renovatie waarbij veel 2de-hands materiaal gebruikt wordt. Aangezien de woning binnen een jaar of 10 afgebroken wordt, ga ik geen dure inox rookkanaal plaatsen als een verzinkte buis ook voldoet.

Als iemand een goed boek (of boeken) kan aanraden zodat ik in de toekomst de antwoorden weet op zulke vragen, geef maar mee. Ik heb een goede basiskennis van Fysica, sterkteleer, wiskunde, elektriciteit en etc. Mijn kennis van chemie is echter "nul".

Alvast hartelijk dank!
rwwh

Re: reactie zwaveldioxide met zink

Ik zou hier zeker niet een willekeurige chemicus als mij vertrouwen, maar beter de expert.... Moderne huisbrandolie mag nog maar 0.1% zwavel bevatten. Toch zou dat nog een probleem kunnen zijn. Twee maal een verzinkte pijp plaatsen omdat er 1 na een paar jaar kapot gaat is ook duur! Maar ik begrijp je probleem...

Zie immoweb.be :
Buizen in gegalvaniseerd staal werden eind vorige eeuw regelmatig gebruikt als goedkoop alternatief.Twee van hun grote nadelen zijn de geringe weerstand tegen zwaveldioxide (dat o.a. bij verbranding van stookolie vrijkomt) en een lagere weerstand tegen regen en hoge temperaturen. Dit maakt buizen in gegalvaniseerd staal absoluut ongeschikt voor stookolieverwarming of voor toestellen die bijzonder hete of agressieve rookgassen afgeven. Ze worden wel gebruikt voor gasverwarming op lage temperatuur. Toch gebruik je ook hiervoor beter schouwkanalen in roestvast staal
En warmteservice.nl :
Gegalvaniseerde buis is geschikt voor oliegestookte kachels. Wanneer het geïsoleerd moet zijn of als er een muur- of dakdoorvoer moet worden gemaakt is het raadzaam om ICS dubbelwandig RVS te gebruiken.
Misschien kun je garantie vragen van de leverancier....
Fuzzwood

Zwaveldioxide kan nu eenmaal zuur reageren (zuurder dan kooldioxide) en kan dus makkelijk verzinkt materiaal aantasten. Al zou ik niet inzien wat een beetje zinksulfiet voor problemen kan geven.
Tom VH

Bedankt voor de reacties. Ik heb voor de zekerheid een 2de hands inox schouw gekocht. Meer dan de helft goedkoper dan nieuwprijs maar toch nog altijd een pak duurder dan een verzinkte buis.

De goedkopere verzinkte buizen zijn heel dunwandig. Geen probleem als de zink niet aangetast wordt maar geen enkele fabrikant, die ik gecontacteerd hebt, kan bevestigen dat dunwandige verzinkte buizen OK zijn.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”