Jan van de Velde schreef: ↑zo 19 mei 2013, 21:49
als ik
dit documentmag geloven zou je vooral moeten zoeken naar de aanwezigheid (apallachisch) of afwezigheid (jurassisch) van epigenetische rivieren.
Al bedankt voor de antwoorden!
Misschien eerst even wat ik er al over weet want het zijn inderdaad niet veel gebruikte termen. Op google is er dan ook maar weinig over te vinden
Een Appalachisch reliëf ontstaan door verschillende golven van erosie (eerste bijlage met groene parallele lagen)
1) je krijgt horizontale lagen die geplooid worden
2) deze worden overspoeld door een zee en worden volledig afgevlakt, bedekt met sediment
3) in de vlakke sedimenten ontwikkelt zich een rivierpatroon, dat zich insnijdt en stilaan de sedimenten wegerodeert tot de oude, afgevlakte maar toch geplooide lagen boven komen (= inderdaad epigenetische rivier). De heuvels zijn hier vooral de harde lagen, de valleien de sterk erodeerbare lagen (komt niet persé overeen met anticlines en synclines!).
Een Jurassisch reliëf is inderdaad een recente plooiing (tweede bijlage), waarbij de rivier vooral antecedent is (bestond al voor de plooiing plaatsvond). Vermits het nog zo jong is heeft erosie nog maar weinig kans gehad dus zijn de heuvels de anticlines en de valleien de synclines.
Je hebt inderdaad gelijk dat je bij Appalachisch reliëf de epigenetische rivier moet vinden. Maar dan is dan weer zoiets: ik weet het theoretische verschil wel, maar hoe herken je dat nu op een kaart!? Ik heb hier nu twee topografische kaarten bijgevoegd en wij worden veronderstelt een Appalachisch (eerste) van een Jurassisch reliëf (tweede) te kunnen onderscheiden obv deze kaartjes.