1 van 1
verband frequentie met de stroom
Geplaatst: ma 27 mei 2013, 22:41
door belectro
Vraag een 15 Kw motor die we in europa aansluiten 3 fasen 400volt 50hz stroom met vuistregel 2A / Kw
Deze zelfde motor wil men in het middenoosten aansluiten op net 3 fasen 380 volt 60hz
wordt de stroom hoger omdat er 60hz gebruikt wordt?
Re: verband frequentie met de stroom
Geplaatst: ma 27 mei 2013, 23:47
door klazon
De stroom zal eerder lager worden, omdat de reactantie van de spoelen voor 60Hz hoger is.
Maar vanwege die hogere frequentie zal de motor ook 20% sneller gaan draaien, en het is maar de vraag of hij daar mechanisch tegen bestand is.
Re: verband frequentie met de stroom
Geplaatst: ma 27 mei 2013, 23:56
door belectro
kan men dat ook in een formule terug vinden Vind niet iets in P=U X I x wortel3 x cos phi x rendement
Re: verband frequentie met de stroom
Geplaatst: di 28 mei 2013, 00:08
door klazon
Ik moet inderdaad een nuancering aanbrengen.
Bij de stroom dacht ik in eerste instantie aan de aanloopstroom. Die zal door de hogere reactantie lager worden.
De bedrijfsstroom is afhankelijk van het gevraagde vermogen, en zal nauwelijks beïnvloed worden door de frequentie.
Blijft de vraag over het hogere toerental, kan hij daar tegen?
Is het niet veiliger om een motor aan te schaffen die voor 60Hz is gebouwd?
Re: verband frequentie met de stroom
Geplaatst: di 28 mei 2013, 07:29
door belectro
Hoger toerental is geen probleem
wat betreft de motor deze is 50/60 Hz de meeste motoren die je nieuw besteld zijn geschikt voor 50/60 hz
Ben nog steeds benieuwd of het in een formule zichtbaar kan worden gemaakt dat de frequentie een verband heeft met de stroom.
Re: verband frequentie met de stroom
Geplaatst: do 20 jun 2013, 18:06
door Roisindub
hoi, volgens mij moet je dit gebruiken:
De totale getrokken stroom I = √(Im² + Ir²) (statorstroom + rotorstroom, vectorieel optellen)
Als je tegen de nominale stroom (en nominale slip) aanzit, geldt dat Ir ongeveer lineair is met f slip ( Ir = c * Φag * f sl)
met Φag = air gap flux
f slip = f sl = ((omega s-omega r)/omega s) * f
s= stator
r= rotor
omega s neemt toe, maar U nom neemt af van 400 naar 380V. (of Ir toe- of afneemt weet ik niet)
(Bron : Power Electronics 2003, Mohan, Undeland, Robbins)