1 van 1

Tiltrotor precessie

Geplaatst: za 12 okt 2013, 18:29
door Celtic
Een VTOL vliegtuig heeft links en rechts

een motor met propellor. Bij stilhangen

staan deze vertikaal, Om te draaien

moet een iets naar voren en de ander

naar achteren. Wat is de invloed van

precessie. De propellors draaien in

tegengestelde richting (welke moet

linksom en welke rechtsom?)

Re: Tiltrotor precessie

Geplaatst: za 12 okt 2013, 19:37
door shimmy
Je vraag is me niet helemaal duidelijk. Ik neem aan dat je met draaien een draai om de top-as (yaw) bedoelt. Bedoel je dat je er vanuit gaat dat die draai wordt gemaakt met gebruikmaking van precessie, dat is volgend mij niet zo, er kan gewoon gebruik gemaakt worden van thrust vectoring.

Re: Tiltrotor precessie

Geplaatst: za 12 okt 2013, 21:08
door Celtic
Yaw inderdaad en inderdaad dmv thrust-vectoring

maar gevraagd de invloed (richting) van precessie tgv massa

traagheidsmoment van propellors en motor bij yaw of pitch.

Re: Tiltrotor precessie

Geplaatst: za 12 okt 2013, 22:44
door shimmy
Met alle respect, maar de manier waarop je je zinnen opbouwt is voor mij lastig volgbaar. Zoals bij deze reactie, hij bestaat uit 1 zin die je begint met "yaw inderdaad" en eindigt met "yaw of pitch".

Als je van het vliegtuig een draai om de topas wilt , yaw dus, zullen de motoren in verschillende richting moeten pitchen. Zoals je zelf als schrijft in je openingspost draaien beide motoren in tegengestelde richting waardoor de resultante altijd of naar elkaar toe staan, of van elkaar af.

Daar kan je dus niet de vraag uit je openingspost mee beantwoorden:
Celtic schreef: za 12 okt 2013, 18:29
welke moet

linksom en welke rechtsom?
want geen van beide moet.

Re: Tiltrotor precessie

Geplaatst: za 12 okt 2013, 23:29
door Celtic

Re: Tiltrotor precessie

Geplaatst: zo 13 okt 2013, 00:18
door shimmy
En een wiki link? Tja.

Re: Tiltrotor precessie

Geplaatst: zo 17 nov 2013, 11:30
door Bjorn_V
Precessie is niet eigen aan VTOL maar single rotors. Om het heel even voor te kauwen. Kortweg wil dit zeggen dat een stuurinput pas effect zal krijgen 90 graden verder in het rotatievlak.

Om een voorbeeld te geven. Uitgaande van een counter- clockwise draaiende rotor.

Wanneer we een nose down input genereren wil dit zeggen dat wanneer een blad het kortst bij de tailbeam staat of helemaal achter in het vlak hier een grotere bladhoek nodig is, om zo een grotere lift te genereren.

Dit verschil in lift met het blad dat voorraan staat geeft een kantelend moment.



De geinduceerde kracht om het achterste blad deze hoek laten aan te aannemen grijpt echter aan 90 graden daarvoor, dus aan de linkerkant in het rotatievlak.

Een VTOL, zoals een V22, heeft geen gearticuleerde rotors, enkel pitchverstelling op de propellers.

Mochten we veronderstellen dat een V-22 rotorkoppen heeft van een gewone helikopter zou je in wezen ook yaw kunnen induceren met een differentiele aansturing. Nose-down op één rotor en nose-up in de andere. dan is er dus wel sprake van precessie in de rotors. Uiteraard is deze onderstelling speculatief ;)