Ik ben bezig om een practicum op te zetten waarbij we verschillende radicalen willen gaan maken en dan gaan kijken wat hun reactiesnelheden zijn. Nu is het zo dat om een initiatie reactie te krijgen we broom radicalen willen gebruiken. We willen dit gaan doen door dibroom te splitsen in 2 broom radicalen door het te bestralen met ultraviolet licht. Nu is het probleem dat onze leraar heeft gezegd dat je kan uitrekenen hoe snel dit kan gaan, dus hoeveel broom radicalen er ontstaan per tijdseenheid of in elk geval een benadering. Ik heb het internet afgezocht om te kijken hoe je dit kan doen, maar zonder veel succes. Ik hoop dat iemand op dit forum mij hier verder mee kan helpen.
Het lijkt me dat je zou moeten uitrekenen hoeveel ultraviolet licht er wordt geabsorbeerd. Elk foton zou een dibroom molecuul kunnen splitsen. Weet je de sterkte van je lichtbron? En hoeveel van dat licht er op je vloeistof valt?
Dat weet je pas wanneer je de intensiteit van het uitgezonden licht weet. Vervolgens moet je nog weten welk gedeelte van de invallende fotonen daadwerkelijk worden geabsorbeerd. Allemaal niet zo rechttoe-rechtaan. Het lijkt me eigenlijk een beetje sterk dat de docent in deze richting zit te denken?
Ik weet niet exact de intensiteit van het licht, maar het gaat hier om een oude bank uv-lamp waarmee geld werd gecontroleerd. De lamp zend licht met een golflengte van 366nm uit, maar de intensiteit heb ik nog niet kunnen meten doordat het sciencelab gesloten was.
Maar zoals ik het hoor is het dus niet zo simpel. Zou je dan bijvoorbeeld met een fotospectrometer kunnen kijken hoe snel de radicalen worden gevormd door ze bijvoorbeeld te laten reageren met een vloeibaar stof met een dubbele binding? Of is zoiets te inaccuraat?
Om het vooraf te gaan berekenen is inderdaad niet simpel.
Als je dan toch aan het meten slaat, dan kun je het volgens mij beter gewoon terug herleiden uit de reactiesnelheden die je meet in de reacties die je uitvoert.