Even een vraagje.
Een jaart geleden hebben we een oude woning in de stad laten verbouwen. Er is een ketel geplaatst helemaal achterin. Daarvoor moest er een nieuwe gasleiding worden geplaatst. Dit is wat last minute gebeurd en de enige optie leek toen om die over een afstand van een paar meter door een soort kruipruimte te plaatsen. Het is eigenlijk een kleine oude vochtige kelderruimte waarvan de vloerplaat is doorgebroken en die voor 3/4 volgestort is met bouwpuin.
Ik heb er toen niet bij stilgestaan, maar het is een onbeschermde koperen leiding, en de kruipruimte is niet geventileerd. Ik maak me nu toch ernstig zorgen over roestvorming op deze leiding (koud gas onder druk + condensatie wegens vochtige lucht).
De ruimte is niet meer toegankelijk. Op de plek waar de leiding weer binnen komt kan ik eventueel een klein stukje muur wegkappen om te kijken hoe het daar is.
Bovendien is deze muur opgebouwd uit betonstenen, en blijkbaar is de combinatie koper+vocht+cement allesbehalve ideaal.
Heeft er iemand een idee van hoe lang het duurt voor dit problematisch wordt, en of het zou helpen als ik de ruimte naar buiten laat verluchten?
Ingeval er al roest is opgetreden, kan dit proces vertragen/stoppen door te verluchten en de doorvoer ter hoogte van de betonnen wand groter te maken en op te spuiten met PUR zodat er geen contact meer is tussen het koper en de beton? Moet de leiding meteen vervangen worden of zal het zo'n vaart wel niet lopen? Het zou best een complexe ingreep worden, dus liever niet dan wel, maar anderzijds betreft het natuurlijk wel een leiding met gas onder druk, en dat idee schrikt me wel erg af...