2 stalen schijven voor berekening van koppel/kW
Geplaatst: ma 10 feb 2014, 16:31
Beste wetenschappers
Om een test uit te voeren die bepaalt wat het vermogen en koppel is van een benzinemotor willen we 2 stalen schijven monteren van 150 mm i.p.v. wielen.
Het totaalgewicht van de auto is 110 N, bij toepassing van wielen
Tussen de motor en de wielen (schijven zit een overbrenging van 1: 3 en 1:2.)
De wrijvijng in de aandrijving willen we in deze verwaarlozen.
Op de motor wordt een toerentalsensor geplaatst die in een grafiek toerental en nm laat zien.
De vraag is dus hoe zwaar moeten de stalenschijven worden zodat deze gelijkwaardig zijn aan het gewicht van de auto.
Extra informatie
Het toerental ven de benzinemotor is ca. 23000 rpm
snelheid op het circuit ca. 100 km/uur
Gr Benny Mullink
Om een test uit te voeren die bepaalt wat het vermogen en koppel is van een benzinemotor willen we 2 stalen schijven monteren van 150 mm i.p.v. wielen.
Het totaalgewicht van de auto is 110 N, bij toepassing van wielen
Tussen de motor en de wielen (schijven zit een overbrenging van 1: 3 en 1:2.)
De wrijvijng in de aandrijving willen we in deze verwaarlozen.
Op de motor wordt een toerentalsensor geplaatst die in een grafiek toerental en nm laat zien.
De vraag is dus hoe zwaar moeten de stalenschijven worden zodat deze gelijkwaardig zijn aan het gewicht van de auto.
Extra informatie
Het toerental ven de benzinemotor is ca. 23000 rpm
snelheid op het circuit ca. 100 km/uur
Gr Benny Mullink