1 van 1
Koppel achterwiel berekenen
Geplaatst: do 13 feb 2014, 12:13
door Jessaah
Hoi,
Ik wil mijn koppel van mijn achterwiel weten, ik weet dat mijn uitgaande vermogen 4 kW @ 8000 rpm is. Het tandwiel voor heeft z1=10 tanden en achter z2=50 tanden.
Nu weet ik dat P = T x omega en dat de hoeksnelheid = (2pi x n) / 60
Dus omega1= (2pi x 8000) / 60 = 837,8 rad/s
Als ik omega2 wil weten dan weet ik dat i=(z1/z2)=(omega1/omega2)
Dus (837,1 x 50) / 10 = 4188,8 rad/s
T2= 4000 / 4188,8 = 0,95 Nm
Alleen ook geld i=(T1/T2)
T1= 4000 / 837,8 = 4,77 Nm
Alleen 0,95 ≠ (4,77 x 50) / 10
Wat doe ik hier fout?
Re: Koppel achterwiel berekenen
Geplaatst: do 13 feb 2014, 19:31
door kwasie
Om te beginnen is omega te vinden onder symbool: ω net als π.
De formules netjes opschrijven en vertellen wat je doet helpt ook,
het begrijpen wat je doet is nogal lastig.
Een situatie schets is geen luxe.
Wanneer je netjes werkt zie je al dat 837,8 ≠ 837,1
En als je formules overschrijft let dan op dat je dat wel goed doet.
Zo is bijvoorbeeld i= T2/T1≠ T1/T2
Re: Koppel achterwiel berekenen
Geplaatst: do 13 feb 2014, 23:38
door Eljee
Jessaah schreef: ↑do 13 feb 2014, 12:13
Als ik omega
2 wil weten dan weet ik dat i=(z
1/z
2)=(omega
1/omega
2)
Dus (837,1 x 50) / 10 = 4188,8 rad/s
Wat doe ik hier fout?
Zo te zien heb je 50 en 10 verwisseld bij de berekening van de snelheid van de achterwielen
Re: Koppel achterwiel berekenen
Geplaatst: vr 14 feb 2014, 11:34
door kwasie
Eljee schreef: ↑do 13 feb 2014, 23:38
Zo te zien heb je 50 en 10 verwisseld bij de berekening van de snelheid van de achterwielen
Nee,
i=(z1/z2)=(ω1/ω2) klopt.
i=
(T1/T2) is fout.
Re: Koppel achterwiel berekenen
Geplaatst: do 06 mar 2014, 10:37
door Jessaah
Bedankt voor de reacties, nu klopt de berekening wel.
Nu wil ik het krachtenspel in de achterbrug berekenen.
Hieronder een schets van de situatie:
Aangezien de waardes in de vorige berekening een aanname was, is het koppel nu anders, namelijk 47,7 Nm.
Nu vraag ik mij af als ik de kracht wil weten die rechts op de naaf aangrijpt, kan ik dit te weten komen door slechts F=T·r te gebruiken? Dus 47,7 [Nm] · 0,105 [m] = 5,0085 N?
Zo ja hoe bereken ik de kracht die via de lagers naar de as en zo naar de achterbrug word doorgegeven? Ik heb het idee dat de lagers de krachten divergeren. Even voor de duidelijkheid, het tandwiel zit slechts vast aan de naaf.
Hulp is zeer welkom. Bij voorbaat bedankt.
Met vriendelijke groet,
Jesse
Re: Koppel achterwiel berekenen
Geplaatst: do 06 mar 2014, 10:45
door kwasie
Zet eens eenheden in je formules.
En maak ook de schets compleet, waar is de kracht die je wilt weten?
Re: Koppel achterwiel berekenen
Geplaatst: do 06 mar 2014, 10:49
door Jessaah
kwasie schreef: ↑do 06 mar 2014, 10:45
Zet eens eenheden in je formules.
En maak ook de schets compleet, waar is de kracht die je wilt weten?
Zo heb ik dat nooit geleerd, maar goed. Ik heb mijn bericht aangepast.
Re: Koppel achterwiel berekenen
Geplaatst: do 06 mar 2014, 14:44
door Jessaah
kwasie schreef: ↑do 06 mar 2014, 10:45
En maak ook de schets compleet, waar is de kracht die je wilt weten?
Dat staat duidelijk in mijn verhaal!
Re: Koppel achterwiel berekenen
Geplaatst: do 06 mar 2014, 15:13
door kwasie
Jessaah schreef: ↑do 06 mar 2014, 10:37
47,7 [Nm] · 0,105 [m] = 5,0085 N?
Re: Koppel achterwiel berekenen
Geplaatst: do 06 mar 2014, 15:18
door Jessaah
Het koppel dat aangrijpt op het tandwiel is 47,7 Nm en dan vraag ik mij af hoe groot de reactiekrachten in de lagers zijn.
Re: Koppel achterwiel berekenen
Geplaatst: do 06 mar 2014, 20:12
door Eljee
Aangezien de waardes in de vorige berekening een aanname was, is het koppel nu anders, namelijk 47,7 Nm.
Nu vraag ik mij af als ik de kracht wil weten die rechts op de naaf aangrijpt, kan ik dit te weten komen door slechts F=T·r te gebruiken? Dus 47,7 [Nm] · 0,105 [m] = 5,0085 N?
Dit is niet juist (kun je ook al aan de eenheden zien) moet zijn: 47,7 Nm / 0,105 m = 454,3 N
Dit is de trekkracht aan de omtrek van het kettingwiel, dus de trekkracht op de ketting.
Zo ja hoe bereken ik de kracht die via de lagers naar de as en zo naar de achterbrug word doorgegeven? Ik heb het idee dat de lagers de krachten divergeren. Even voor de duidelijkheid, het tandwiel zit slechts vast aan de naaf.
De lagers in de haaf worden (onder andere) belast door de trekkracht op de ketting.
De achterbrug moet (onder andere) de reactiekrachten leveren van de trekkracht op de ketting.
Hoe de verdeling van deze (reactie)krachten is kun je bepalen met de momenten stelling en is afhankelijk van de afmetingen van het frame en van de as-naaf.
Op achterbrug en lagers werken verder nog de rustende belasting van ??? en van de berijder.
Het is een goed gebruik om een vrijlichaamschema te maken met daarin alle krachten en afmetingen.
(Zoek maar eens in Google op VLS tekenen).