1 van 1
Is de bank aansprakelijk?
Geplaatst: zo 03 aug 2014, 17:55
door Olof Bosma
Het volgende is gebeurd:
Een klant van ons (in India) is door fraude ervan overtuigd dat ons bankrekeningnummer was gewijzigd.
Vervolgens maakt deze een (aanzienlijk) bedrag over aan die vreemde bank (Barclays) in de veronderstelling dat hij ons betaalt.
Vermoedelijk (voor ons niet vast te stellen, wij zijn geen partij) is dat bedrag meteen naar een bank in Nigeria doorgeboekt.
Hoewel wij natuurlijk niet aansprakelijk zijn, zullen we waarschijnlijk wel moeite gaan krijgen dit bedrag alsnog te incasseren.
De vraag is nu:
Wanneer de bank inderdaad de overboeking met een onjuiste tenaamstelling heeft geaccepteerd en vervolgens heeft laten doorboeken, zou de opdrachtgever de betreffende bank dan hiervoor aansprakelijk kunnen stellen?
Re: Is de bank aansprakelijk?
Geplaatst: zo 03 aug 2014, 18:45
door 317070
Olof Bosma schreef:
De vraag is nu:
Wanneer de bank inderdaad de overboeking met een onjuiste tenaamstelling heeft geaccepteerd en vervolgens heeft laten doorboeken, zou de opdrachtgever de betreffende bank dan hiervoor aansprakelijk kunnen stellen?
Een Indiër die een overboeking aan een Britse bank i.p.v. een Nederlandse bank heeft gedaan, waarna het geld richting Nigeria verdwijnt. Je zult al een goede advocaat moeten vinden om je te zeggen welke wetgeving er van toepassing gaat zijn... In ieder geval zou het me verwonderen als je de bank iets kunt maken (de Indische klant is waarschijnlijk in fout geweest), want waarom denk je dat de overboeking onder foute tenaamstelling zou gebeurd zijn?
Re: Is de bank aansprakelijk?
Geplaatst: zo 03 aug 2014, 19:46
door Olof Bosma
Ik neem aan dat bij de transfer de bedrijfsnaam is vermeld.
De kans dat deze naam ook bij het rekeningnummer hoorde lijkt me klein; degene die deze rekening (tijdelijk) heeft geopend zou dan ook een bedrijf hebben moeten registreren.
Dan zou bij de transfer dus een onjuiste tenaamstelling zijn geweest die gemakkelijk door de bank kon worden herkend.
Heeft een bank geen zorgplicht om hierop te controleren?
Re: Is de bank aansprakelijk?
Geplaatst: zo 03 aug 2014, 20:11
door 317070
Olof Bosma schreef:
Heeft een bank geen zorgplicht om hierop te controleren?
Meestal niet. Het is trouwens de bank van de Indiër die zou moeten controleren, maar dat is uiteraard niet simpel aangezien de betaling naar het buitenland gaat. Je zou de algemene voorwaarden van de Indische bank er eens op moeten nalezen.
Zie ook:
http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-vragen/geld-verzekeringen/betalen/verkeerd-rekeningnummer-overgemaakt/
Re: Is de bank aansprakelijk?
Geplaatst: zo 03 aug 2014, 21:24
door Olof Bosma
Bedankt voor de link. Die is duidelijk.
Maar het blijft een vreemde zaak.
Net zoiets als wanneer bij datatransmissie wanneer het checksum niet klopt, je toch gewoon doorgaat. Zo'n protocol gaat niemand accepteren.
Maar in de bankwereld dus kennelijk wel.
Re: Is de bank aansprakelijk?
Geplaatst: ma 04 aug 2014, 01:25
door 317070
Olof Bosma schreef:
Maar in de bankwereld dus kennelijk wel.
Bah, een betaling uitvoeren duurt nog altijd minstens een paar dagen. Een bank kan nog altijd geen betaling op een specifieke dag uitvoeren, ook al geef je ze maanden van te voren in. Erg ongebruiksvriendelijke websites. Zeer hoge transactiekosten...
In de bankwereld kan veel wat in een vrije markt niet kan.