1 van 1

Baan van een komeet modelleren

Geplaatst: do 06 nov 2014, 16:07
door Wietse Bouwhuis
Hallo, ik moet de baan van een komeet modelleren met het programma coach. Zoals je in de afbeelding hebt gezien heb ik dit gedaan.
Nu moet ik een wrijvingskracht toevoegen ( = 4,7mN) die precies in de tegenovergestelde richting van de snelheid staat. de baan van de komeet een spiraal naar binnen worden. Dus de komeet moet in een spiraal vormige lijn naar binnen gaan totdat ''die verdwijnt''.  Hoe moet ik dit doen? 

Re: Baan van een komeet modelleren

Geplaatst: do 06 nov 2014, 17:43
door Flisk
Je ontbindt die wrijvingskracht in een x en y component. Daarna voeg je die componenten toe aan ax en ay.

Re: Baan van een komeet modelleren

Geplaatst: do 06 nov 2014, 18:28
door Wietse Bouwhuis
Wat bedoel je precies met ''ontbinden''? zou je iets specifieker kunnen zijn?

Re: Baan van een komeet modelleren

Geplaatst: do 06 nov 2014, 18:49
door Flisk
Daarmee bedoel ik dit:
ontbinding
ontbinding 505 keer bekeken
Je kan die ontbinding trouwens vrij makkelijk vinden. Gegeven is dat de kracht werkt in dezelfde richting als de snelheid. Je hebt dus al de snelheidsvector, je deelt die door de lengte van de snelheid, dan heb je een eenheidsvector in de richting van de snelheid. Vermenigvuldig die vector dan met de wrijvingskracht en vergeet niet om de richting te veranderen (vector vermenigvuldigen met -1). Dan heb je die wrijvingsvector met zijn componenten.

Re: Baan van een komeet modelleren

Geplaatst: do 06 nov 2014, 21:09
door Wietse Bouwhuis
De wrijvingskracht werkt niet in dezelfde richting als de snelheid maar juist ertegen. Dus je hebt de vector van de snelheid toch niet. Je hebt alleen Fg en Fw. 
Zou je het in formules kunnen geven? Zodat ik het direct in kan voeren. Ik snap de bedoeling ongeveer maar weet niet hoe ik het in moet voeren. Ik moet dit Maar bedankt voor je vorige antwoorden.

Re: Baan van een komeet modelleren

Geplaatst: vr 07 nov 2014, 02:03
door Flisk
Wietse Bouwhuis schreef: De wrijvingskracht werkt niet in dezelfde richting als de snelheid maar juist ertegen.
Mijn woordkeuze kon beter. Die wrijvingskracht werkt in dezelfde zin, maar tegengestelde richting. De richting van een vector kan je veranderen door hem te vermenigvuldigen met -1. Zo zal bijvoorbeeld de vector (-4,1) in tegengestelde richting liggen dan (4,-1).

Je hebt dus de snelheidsvector
\((v_x,v_y)\)
, de wrijvingskracht ligt in tegengestelde richting en dus in de zelfde richting als
\((-v_x,-v_y)\)
. Nu moet je enkel nog de juiste lengte vinden. Uit jouw opgave weet je dat de lengte niets heeft te maken met de grootte van de snelheid. Je wilt immers de lengte 4,7mN krijgen. Dit resultaat kan je verkrijgen door
\((-v_x,-v_y)\)
te delen door zijn eigen lengte en daarna te vermenigvuldigen met 4,7mN. Als je een vector deelt door zijn eigen lengte krijg je immers een vector met lengte 1. Dan moet je die enkel nog vermenigvuldigen met de gewenste lengte (4,7mN in dit geval).

Een voorbeeldje, je zoekt een vector met grootte 10, die alsook tegengestelde richting dan
\((3,-4)\)
heeft.

Deze vector wordt dan gegeven door:
\(10\frac{-1}{\sqrt{3^2+(-4)^2}}(3,-4)=10\frac{-1}{5}(3,-4)=10\frac{-1}{5}(3,-4)=(-6,8)\)
vectoren
vectoren 511 keer bekeken