1 van 1

las(tige)berekening

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 14:01
door matrex-online
Hi, Voor een opdracht voor werk moet ik een lasberekening uitvoeren.
 
Nu heb ik die wel eens gehad vroegah maar in mijn boeken vind ik niks wat op mijn geval lijkt.
 
Het betreft het volgende:
 
Het zijn eigenlijk 2 massieve cilindrische stukken metaal. De ene rond 100mm en de ander rond 120.
Deze moeten aan aan elkaar gelast worden. In de grote cilinder zit een as met spiebaan en zo gemonteerd op een motor.
In de kleine cilinder zit een gat waar een as doorheenkomt welke geborgd wordt door een spie haaks op de draairichting.
Op de as welke in de kleine cilinder geklemd wordt door de spie komt een belasting van 1054NM.
 
Nu wil ik weten hoe groot de las moet zijn om deze wringing te kunnen weerstaan.
 
De beide cilinders zijn van materiaal 42CrMo4+QT gemaakt.
 
Wie zou mij hiermee kunnen helpen..
 
alvast bedankt!

Re: las(tige)berekening

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 17:53
door king nero
Elke andere las dan een met een volledige doorlassing zal na verloop van tijd scheuren. Zeker indien de belasting cyclisch van aard is. Indien dit een theoretische oefening is, dien je te zien dat de lasdoorsnede het wringend moment kan opnemen. Chromoly's met hoog C% voorwarmen en lassen met toevoeg met laag H-gehalte.

Re: las(tige)berekening

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 18:08
door matrex-online
king nero schreef: Elke andere las dan een met een volledige doorlassing zal na verloop van tijd scheuren. Zeker indien de belasting cyclisch van aard is. Indien dit een theoretische oefening is, dien je te zien dat de lasdoorsnede het wringend moment kan opnemen. Chromoly's met hoog C% voorwarmen en lassen met toevoeg met laag H-gehalte.
 Tis idd een oefening.. maar goed hoe bereken ik dit?

Re: las(tige)berekening

Geplaatst: vr 12 dec 2014, 20:43
door king nero
.

Edit: fout maneuvre op m'n gsm.

Oppervlak van de las bepalen: keelhoogte (onbekende) x de lengte vd las

Op dit opp wordt een kracht uitgeoefend tgv het moment.

Deze spanning moet kleiner zijn dan de toelaatbare spanning.

Ik zal proberen dit vlgde week wat verder uit te werken.