descheleschilder schreef:
Dat [...de uitkomst zelf bepaalt in welk universum je komt...] is een cirkelredenering.
Dat denk ik ook. Maar er is denk ik niet zo gauw een beter antwoord. Als je dieper doordringt in de werkelijkheid kom je altijd op zo'n punt en meestal tamelijk snel. Beantwoord anders maar eens de vraag waarom sommige deeltjes lading hebben en andere niet.
Uiteindelijk zijn de dingen zoals ze zijn. Het enige dat we kunnen doen is proberen te begrijpen wat daarvan de consequenties zijn: hoe volgt uit dat de dingen zijn wat ze zijn dat de dingen doen wat ze doen?
Terug naar de vraag: als iemand de bizarre veronderstelling doet dat er meer universa zijn doordat de kwantummechanica stelt dat het gedrag statistisch is, dan kom je meteen op zo'n punt omdat je geen enkel gevolg van deze veronderstelling ooit zou kunnen waarnemen. Je zegt dan dus feitelijk: het is zo omdat het zo is.
Van mij mag je aannemen dat de veelwerelden interpretatie klopt. Je kunt je er zelfs wiskundig nog wel iets bij voorstellen: de verzameling van alle universa op een zeker moment is de uitkomstenruimte van alle universa van een moment eerder nadat een aantal toevalsprocessen in de tussentijd een uitkomst hebben geproduceerd terwijl de andere toevalsprocessen nog geen uitkomst hebben geproduceerd.
Wat bepaalt nu in welk universum je terecht komt? Geen idee. Dat zou je experimenteel moeten vaststellen maar dat kan dus niet.
In zo'n ander universum heb ik wel de postcodeloterij gewonnen (verondersteld dat ik daar aan mee zou doen) en ik ben inmiddels aan het rentenieren op een tropisch eiland. Toch is het niet echt de moeite waard om je druk over te maken. Het leidt tot niets.