Het probleem is dat determinisme niet samen gaat met lokaliteit, wat we experimenteel kunnen aantonen. (Waarom: zie cursusje: http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/187345-nanocursus-de-epr-paradox-het-experiment-van-bell-en-waarom-het-heelal-waarschijnlijk-niet-gedetermineerd-is/ )entropy schreef: dat er sprake is van een soort 'pure onzekerheid', en zou determinisme niet te rijmen zijn met dat idee
Voor mij zegt de naam Gerard 't Hooft niets, maar ik kan me inbeelden dat hij in Nederland overeenkomt met een Stephen Hawking.sensor schreef: Ik begrijp hieruit dat we ook iets over het hoofd kunnen zien in deze discussie. Maken we soms een niet correcte aanname.
sensor schreef: Ik weet niet of van 't Hooft een mythische status heeft in Nederland (Stephen Hawking natuurlijk wel). Wel is hij een zeer oorspronkelijk denker van erkend hoog niveau.
Volgens van 't Hooft hoeven we alleen maar aan te nemen dat inderdaad alles al min of meer vastligt hij noemt dit dat alles is gecorreleerd. Dit geldt voor de fotonen maar ook voor de waarnemer in het experiment. Dit is op zich logisch omdat alles in het heelal uit het zelfde punt komt.
Voor de duidelijkheid: de "cellular automata theorie" kan nog niet eens de huidige observaties verklaren, laat staan dat ze falsifieerbaar zou zijn.entropy schreef: De vraag die ik me stel is dan: is de cellular automata theorie falsifieerbaar, of is dit concept een aanname om huidige observaties mee te verklaren?