Remafstand Trein door schuifweerstand onder een hoek
Geplaatst: di 03 mar 2015, 08:54
Beste allen,
Voor een afstudeeronderzoek naar spoorgladheid van rails ben ik bezig met het uitrekenen van verschillende remsituaties van een trein.
Nu ben ik op het punt gekomen waar ik de remafstand wil berekenen van een trein onder een bepaalde hellingshoek.
Mijn natuurkundige kennis met betrekking tot krachten en wrijving is wat weggezakt, en ik kom er dus zelf niet helemaal uit.
Er zijn twee situaties: een normale stop(1) en een Noodstop(2)
Normale stop (1)
Tijdens de normale stop wordt een trein geremd met ongeveer 0,5 m/s^2, dit om ongemak voor reizigers te voorkomen.
Voor het eigen gewicht van een trein mag worden uitgegaan van ongeveer 80000 kN (8157730 kg)
Begin snelheid van de trein is 120 km/u (33,33 m/s)
Op het platte vlak is dit vrij gemakkelijk, en kom je uit op een afstand van 1111 meter.
Hoe kan ik dit het beste uitrekenen onder een helling? Ik heb namelijk geen waarde voor remkracht alleen een vaste vertraging.
Ik heb nu de remkracht benaderd vanuit de remvertraging van 0,5m/s^2. Als ik hier de factor zwaartekracht onder een hoek bij optel kom ik op elke snelheid (120 km/h 100 km/h 80 km/h etc) op een vaste extra remafstand. Het lijkt mij dat als je harder rijd ook je remafstand extra beinvloed wordt?
Noodstop (2)
In deze situatie wordt een noodstop gemaakt, de wielen van de trein zullen dus blokkeren en de volledige remvertraging is afhankelijk van de wrijving tussen het spoor en de wielen. Bij het spoor wordt hier een wrijvingscoefficient gebruikt van 0,25.
De formule die ik heb gebruikt voor het uitrekenen van het platte vlak is toegevoegd als afbeelding aan dit bericht.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Braking_distance#Total_stopping_distance)
Er mag uitgegaan worden van een reactietijd van 0.
Mijn vraag is hier: hoe kan ik in deze formule, of in een andere, de helling verwerken waaronder geremd wordt. zodat ik een totale remafstand kan berekenen onder een helling.
Gegevens behorende bij beide vragen:
Snelheid: uitgaande van 120km/h (33,33m/s) zelf kan ik dan de overige snelheden uitrekenen en in excel verwerken.
Massa voertuig: 80000 kN (8157730 kg)
Standaard remvertraging reizigerstrein: 0,5 m/s^2
Zwaartekracht: uitgaande van 9,81
Wrijvingscoefficient noodstop: 0,25 u
Hellingshoek: 1,5 graden neerwaards (remweg wordt dus verlengt)
Als iemand mij kan uitleggen hoe ik dit kan uitrekenen heel graag. indien er meer gegevens nodig zijn zou ik hier waarschijnlijk wel aan kunnen komen.
bij voorbaat dank!
Voor een afstudeeronderzoek naar spoorgladheid van rails ben ik bezig met het uitrekenen van verschillende remsituaties van een trein.
Nu ben ik op het punt gekomen waar ik de remafstand wil berekenen van een trein onder een bepaalde hellingshoek.
Mijn natuurkundige kennis met betrekking tot krachten en wrijving is wat weggezakt, en ik kom er dus zelf niet helemaal uit.
Er zijn twee situaties: een normale stop(1) en een Noodstop(2)
Normale stop (1)
Tijdens de normale stop wordt een trein geremd met ongeveer 0,5 m/s^2, dit om ongemak voor reizigers te voorkomen.
Voor het eigen gewicht van een trein mag worden uitgegaan van ongeveer 80000 kN (8157730 kg)
Begin snelheid van de trein is 120 km/u (33,33 m/s)
Op het platte vlak is dit vrij gemakkelijk, en kom je uit op een afstand van 1111 meter.
Hoe kan ik dit het beste uitrekenen onder een helling? Ik heb namelijk geen waarde voor remkracht alleen een vaste vertraging.
Ik heb nu de remkracht benaderd vanuit de remvertraging van 0,5m/s^2. Als ik hier de factor zwaartekracht onder een hoek bij optel kom ik op elke snelheid (120 km/h 100 km/h 80 km/h etc) op een vaste extra remafstand. Het lijkt mij dat als je harder rijd ook je remafstand extra beinvloed wordt?
Noodstop (2)
In deze situatie wordt een noodstop gemaakt, de wielen van de trein zullen dus blokkeren en de volledige remvertraging is afhankelijk van de wrijving tussen het spoor en de wielen. Bij het spoor wordt hier een wrijvingscoefficient gebruikt van 0,25.
De formule die ik heb gebruikt voor het uitrekenen van het platte vlak is toegevoegd als afbeelding aan dit bericht.
(http://en.wikipedia.org/wiki/Braking_distance#Total_stopping_distance)
Er mag uitgegaan worden van een reactietijd van 0.
Mijn vraag is hier: hoe kan ik in deze formule, of in een andere, de helling verwerken waaronder geremd wordt. zodat ik een totale remafstand kan berekenen onder een helling.
Gegevens behorende bij beide vragen:
Snelheid: uitgaande van 120km/h (33,33m/s) zelf kan ik dan de overige snelheden uitrekenen en in excel verwerken.
Massa voertuig: 80000 kN (8157730 kg)
Standaard remvertraging reizigerstrein: 0,5 m/s^2
Zwaartekracht: uitgaande van 9,81
Wrijvingscoefficient noodstop: 0,25 u
Hellingshoek: 1,5 graden neerwaards (remweg wordt dus verlengt)
Als iemand mij kan uitleggen hoe ik dit kan uitrekenen heel graag. indien er meer gegevens nodig zijn zou ik hier waarschijnlijk wel aan kunnen komen.
bij voorbaat dank!