OlgaCanta
Artikelen: 0

Supergeleiding

Hallo,

Ik zit in VWO5 en ik heb voor mijn profielwerkstuk het onderwerp supergeleding gekozen. Weet een van jullie misschien een leuke onderzoek bij dit onderwerp? We hebben een universiteit in de buurt waarbij (als ik een goed onderzoek heb) ik met supergeleiders kan gaan werken. Als jullie me kunnen helpen zou dat fijn zijn.

Thanks
sensor

Re: Supergeleiding

Het meissner effect ofwel een zwevende magneet boven een supergeleider : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/77/Meissner_effect_p1390050.ogg

In een supergeleider wordt het magnetische veld afgestoten Wanneer een permanente magneet de supergeleider nadert gaat in de supergeleider een stroom lopen die een <i>spiegelbeeld </i>magnetisch veld opwekt. Door de supergeleiding zal de geïnduceerde stroom blijven lopen en de magneet boven de geleider blijven zweven. 

Dit verschijnsel wordt meer in het algemeen spontane symmetrie breking genoemd en was voor Peter Higgs de aanleiding voor zijn voorspelling van het Higgs deeltje.
OlgaCanta

Wat voor onderzoek zou ik hieraan kunnen koppelen?

Het moet meer dan een waarneming en beschrijving zijn. Er moet echt iets onderzocht worden.
sensor

Wellicht heeft de vakgroep al een testopstelling voor supergeleiding. Met een kleine aanpassing is dan een zwevende magneet mogelijk. Het onderzoek zou dan gaan om de randvoorwaarden zoals wat is de meeste geschikte vorm en hoe zwaar mag de magneet zijn om nog te kunnen zweven.

Dit onderzoek is een mooi voorbeeld van zogenaamd spontane symmetrie breking dit is het zelfde effect dat optreedt bij het Higgs deeltje. Voor het aantonen van het Higgsdeeltje heb je een LHC machine nodig van 8 miljard euro. Terwijl een supergeleiding meetopstelling bij wijze van spreke op de keukentafel uitgevoerd kan worden. 
Fuzzwood

Testen of je meer magneten in dat veld kunt hangen lijkt me ook een interessante.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”