Versterking berekenen
Geplaatst: za 09 mei 2015, 15:33
Met mijn eerste bericht gelijk maar een nieuw onderwerp aansnijden. Ik zit met een vraag en het leek mij een goed idee om die te delen.
Het gaat hierbij om een spoorstang constructie van een auto. De stangen zitten gemonteerd d.m.v. lagers waar een M10 8.8 Din 912 bout doorheen gaat. Nu komt het wel eens voor dat een auto spint en deze met het wiel tegen een curbstone (circuitdag bijv) of stoeprand aan komt vervolgens is de bout krom en even later breekt de bout wat er in resulteerd dat de auto haaks links of rechts af slaat.
Aan de binnenkant van het chassis hebben we al een dubbele bevestiging in de vorm van een dicht gelast U profiel, de binnenste bout breekt ook nooit af, het is altijd de buitenste. Nu heb ik de voor de buitenste bout een pijpje ontwikkeld waar de bout en het lager in en doorheen gaan en welke aan de wielophanging bevestigd is en de praktijk heeft al uitgewezen dat dit sterker is.
Mijn vraag is nu, wat is de meeste simpele manier om met een berekening te bewijzen hoeveel dit pijpje de constructie sterker maakt.
Gegeven is
Totaal gewicht auto 915kg
M10 8.8 Din 912 bout
Pijpje: Buitendia:46mm Binnendia: 43mm lengte= 85mm
In de bijgevoegde afbeelding is het verschil in de constructie te zien. De wielophanging is het rare blokje waar je in de rechter tekening een kegelvormpje in ziet, de bout breekt ook altijd daar boven af.
Alvast bedankt voor het meedenken
Het gaat hierbij om een spoorstang constructie van een auto. De stangen zitten gemonteerd d.m.v. lagers waar een M10 8.8 Din 912 bout doorheen gaat. Nu komt het wel eens voor dat een auto spint en deze met het wiel tegen een curbstone (circuitdag bijv) of stoeprand aan komt vervolgens is de bout krom en even later breekt de bout wat er in resulteerd dat de auto haaks links of rechts af slaat.
Aan de binnenkant van het chassis hebben we al een dubbele bevestiging in de vorm van een dicht gelast U profiel, de binnenste bout breekt ook nooit af, het is altijd de buitenste. Nu heb ik de voor de buitenste bout een pijpje ontwikkeld waar de bout en het lager in en doorheen gaan en welke aan de wielophanging bevestigd is en de praktijk heeft al uitgewezen dat dit sterker is.
Mijn vraag is nu, wat is de meeste simpele manier om met een berekening te bewijzen hoeveel dit pijpje de constructie sterker maakt.
Gegeven is
Totaal gewicht auto 915kg
M10 8.8 Din 912 bout
Pijpje: Buitendia:46mm Binnendia: 43mm lengte= 85mm
In de bijgevoegde afbeelding is het verschil in de constructie te zien. De wielophanging is het rare blokje waar je in de rechter tekening een kegelvormpje in ziet, de bout breekt ook altijd daar boven af.
Alvast bedankt voor het meedenken