1 van 1
rechtstaan in vliegtuig dat 2 g vliegt
Geplaatst: zo 10 mei 2015, 18:44
door badeend127
Beste,
Ik heb onlangs een paraboolvlucht gedaan. Een van de dingen waar ik niet goed aan uit kan is dat je terwijl het vliegtuig in stijgende lijn gaat ( op zijn max bijna in een hoek van 50 graden) je toch perfect kan rechtstaan in het vliegtuig. Logischer wijze zou je moeten omvallen lijkt mij. Voor de geinteresseerden hier een filmje
http://m.youtube.com/watch?v=9XRZo8jnYkE
Als ik verder moet verduidelijken, laat het mij gerust weten.
Grtz
Re: rechtstaan in vliegtuig dat 2 g vliegt
Geplaatst: zo 10 mei 2015, 20:15
door Jan van de Velde
1) wat bedoel je met "... dat 2 g vliegt..."
2) zolang dat vliegtuig steeds steiler omhoog gaat heb je een effect dat vergelijkbaar is met dat van een skateboarder die een halfpipe in gaat
3) de staande meneer in dat filmpje staat vooral zo stil omdat zijn voeten met banden aan de vloer van het vliegtuig bevestigd zijn. Hij staat niet alleen redelijk onverstoorbaar tijdens het stijgen, maar ook tijdens de vrije val.
Re: rechtstaan in vliegtuig dat 2 g vliegt
Geplaatst: zo 10 mei 2015, 21:07
door badeend127
Beste,
Toegegeven, ik heb het niet zo goed uitgelegd
. Tijdens een paraboolvlucht ervaar je een tijd 2 g (tijdens het optrekken en het dalen) en een tijd 0 g (op de top van de parabool). Dit bedoelde ik dus met 2 g vliegen. Uw nr 2 beantwoordt echter mijn vraag waarvoor dank
.
Mvg,
Re: rechtstaan in vliegtuig dat 2 g vliegt
Geplaatst: ma 11 mei 2015, 02:10
door Benm
Het heeft inderdaad met de attitude van het vliegtuig te maken, waardoor de g kracht naar de bodem van het toestel gericht blijft. Zou je de manouvre uitvoeren terwijl je het vliegtuig horizontaal weet te houden dan zou de hoek van de ervaren zwaartekracht niet richting de vloer zijn maar varieren naar voor/achterwaarts waardoor je een kant op zou vallen.
Overigens vraag ik me af of die 2g bij het stijgen wel gehaald wordt. Een A300 met een minimale hoeveelheid brandstof weegt pakweg 100 ton, en is voorzien van 2 straalmotoren die ieder pakweg 200 a 250 kN voorstuwing geven. Bij die paraboolvlucht lijkt het meeste van het interieur echter te ontbreken, en wellicht zitten er ook grotre motoren onder die het mogelijk maken(?).
Maar de crux zit hem toch in de hoek waaronder men vliegt: Zou je in het gangpad gaan staan in een passagiersversie van de A300 tijdens take-off denk ik niet dat je blijft staan tenzij je je ergens steving aan kunt vasthouden.
Re: rechtstaan in vliegtuig dat 2 g vliegt
Geplaatst: ma 11 mei 2015, 14:11
door shimmy
Novespace, die dit filmpje maakte, gebruikt sinds vorig jaar een A310-300 en die trekken ze inderdaad maar op met 1,8g.
Zou je in het gangpad gaan staan in een passagiersversie van de A300 tijdens take-off denk ik niet dat je blijft staan tenzij je je ergens steving aan kunt vasthouden.
Dat heet gangpad surfen, wordt meestal uitgevoerd op een dienblad en daar zijn vast ook wel filmpjes van te vinden
Re: rechtstaan in vliegtuig dat 2 g vliegt
Geplaatst: ma 11 mei 2015, 15:00
door Benm
Haha, het is ook iets dat mensen moeten proberen he
Level 2 is op een trolley gaan zitten en zien hoe hard je precies de galley in crashed?