1 van 1

Doorrekenen van een aanhangwagen

Geplaatst: vr 29 mei 2015, 11:06
door Ed Depet
Hallo allen.
 
Dit is mijn eerste post, dus ik hoop dat ik genoeg informatie geef om enigszins op weg geholpen te kunnen worden. Voor mijn opleiding heb ik een casus gekregen waarin ik een aanhangwagen moet dimensioneren. De inhoud van de aanhangwagen bestaat uit een half cuub zand, gelijk verdeeld over de bodem. Ook staat er een persoon in die als puntlast fungeert op een oppervlak van 30x30 cm. De aangereikte gegevens zijn als volgt.
 
lengte  = 130 cm
breedte = 90 cm
aantal dwarsbalken (gelijk verspreid) = 3
afstand wielas vanaf achterkant = 65 cm
totale dissellengte( aanhanger tot uiteinde) = 50 cm
profiel voor dwarsbalken en lengtebalken = H profiel
puntlast t.g.v. persoon = 0,8 kN
 
Mijn vraag is als volgt. Ik heb tot nu toe geleerd om in 2d te dimensioneren. Een balk met daaraan/-op lasten en daar NVM lijnen van tekenen enzovoort. Deze constructie is 3d. Hoe moet ik dit beschouwen om er goed aan te kunnen rekenen? Als ik van de zijkant kijk heb ik wel een soort balk waar ik aan kan rekenen, maar wat is dan de invloed van het zand en de persoon in de aanhanger?
 
De bedoeling van deze casus is de balken te dimensioneren en de worst case scenario vast te stellen.
 
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Alvast bedankt voor de moeite!

Re: Doorrekenen van een aanhangwagen

Geplaatst: di 22 sep 2015, 21:53
door jadatis
Ik heb voor mijn bandendruk berekeningen indertijd een spreadsheet gemaakt om de krachten op de wielen en voor aanhangers op de trekhaak te berekenen bij op divers geplaatste gewichten.   Voor 4 steunpunten zoals auto klopt dit niet  maar voor een 2 wielige aanhanger werkt dit wel goed.   Is misschien niet precies wat je zoekt maar kan mogelijk je wel wat verder helpen.
zal even de link zoeken naar topic op dit forum daarover , en hier melden
 
Hier de link naar het topic , waarin ook wel verwijzing naar waar je het spreadsheet kunt vinden.
http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/186469-gewichtsverdeling-over-meerdere-steunpunten-wielen-van-voertuig/