hast66
Artikelen: 0

Thermowells bij stoom-verwarmde productieketels

Hoi

We hebben in mijn fabriek een aantal open ketels +500liter, dubbelwandig. In die wand komt dan de stoom om de ketel en het produkt te verwarmen.
Onderin de ketel zit een thermowell met een Pt100 die de t° regelt en weergeeft op een display.
Als we de produkt t° meten aan de oppervlakte, dan wijkt deze waarde af van de waarde op het display. (produkt wordt goed gemixt)
Kan dit liggen aan de wijze hoe de thermowell is geïnstalleerd in de ketel. Bij ons is overal dit een (gesloten) buis die zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant gelast is. De stoom of koelwater kan dus rechstreeks tegen deze buis komen.

Ik heb ergens eens gezien dat de mantel rond de thermowell onderbroken was, dat op die plaats de ketel dus een stukje enkelwandig is. Geeft dit dan juistere t° waarden?  Hoe groot is die invloed? Op het www kan ik daar niets over vinden dus hoop ik hier de mening van een ervaren iemand te horen.

Bij onze modernere ketels wordt de Pt100 langs boven in het produkt gemeten. Dus die komt niet in contact met de mantel en daar is de t° wel juist.

Alvast bedankt
De gebruiker voorheen bekend als kolonelvonklink.
Pinokkio
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: Thermowells bij stoom-verwarmde productieketels

Zonder tekening van de ketel met mantel en thermowell is het voor buitenstaanders moeilijk om een goed en volledig beeld te krijgen van de situatie.

Als de mantel met stoom (of bij andere ketels met koelwater) in contact is met een deel van de thermowell dan is het inderdaad heel goed denkbaar dat Pt100 een te hoge temperatuur aanwijst, ergens tussen die van stoom/condensaat en produkt t°.

Om daaraan te rekenen zou je finite elements (of zoiets) moeten gebruiken om de temperatuurgradient over de wand van de thermowell, van stoommantel tot tip te berekenen, en daarna wat de temperatuur van de tip van de Pt100 zou kunnen zijn. Dat is niet zo simpel.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”